Thermowood til terrasse

Hej

Jeg skal til at lave en træterasse, og har i den fobindelse forøsgt at beslutte mig for hvilken trætype jeg gerne vil bruge. Jeg havde egentlig sat mig fast på lærketræ, men er sidenhen blev rådet til at vælge det fra.

Jeg vil gerne have en terrrasse som er lidt "levende", dvs jeg fx har valgt at holde mig fra komposit. Hårddtræ ville være fint, men det gør prisen noget dyerere, og det skulle være noget mere kompliceret at arbejde med (i hvert fald i forhold til at skære brædderne til og i forhold til at lave skrugehuller).

Det seneste jeg er blevet anbefalet er Thermowood. Brædderne ser ret gode ud - specietl sammenlignet med lærketræ og merprisen for ca 24 m2 i forhold til lærketræ, bliver ca 2.000,-

Er der nogle af jer, der har erfaring med Thermowood som terrasseunderlag? Kan det anbefales?

Venlig hilsen

  Ole

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Ole


Jeg er lidt nysgerrig på om du fik bygget terrassen it thermowood eller om du valgte noget andet?

Jeg overvejer selv thermowood til mit kommende teresseprojekt, men vil gerne lige høre lidt erfaringer. 

På forhånd tak 

Anders

Hej Anders

Ja, jeg endte med at lave det i Thermowood og er faktisk fint tilfreds - også her et par år senere.

Umiddelbart ser den pænere ud, end hvad jeg ellers har set med lærketræ. Træet har været levende, og skabt en anden for for hygge, end hvis jeg havde brugt hårdt træ eller lign. Her er det nok mest en smagssag hvad man bedst kan lide, og hvordan hus og have ellers ser ud.
Desuden var det ok let at arbejde med. Plankerne var for det meste pænt lige og de var nemme at skære i.

Det arbejde jeg har haft med terassen efterfølgende, skyldes ikke som sådan materialet, men mere det at det dog kræver lidt vedligeholdelse, hvis den skal forblive pæn.

Den bliver lidt grønlig hvert år - det skyldes planter og andet der falder ned, og danner alger (eller lign.) på overfladen. Det klarer jeg ved at vaske terrassen mindst en gang hvert forår, lige inden sæsonen starter - og nogle gange får jeg det også gjort om efteråret, inden vinteren starter.

Jeg byggede den i øvrigt ovenpå stor fliser, og det har også fungeret fint. Jeg er derfor specielt glad for, at jeg ikke har støbt stolper ned i jorden.

/Ole

Hej Ole

1000 tak for dit input. Det er interessant!

Et par tillægsspørgsmål. 

  • Jeg vil gerne have et gråt look. I følge producenten gråner træet efter et års tid. Hvad er din erfaring der?
  • Jeg har læst nogle stæder at træet lugter lidt af bål, men at den lugt fortager sig over tid. Jeg frygter lidt at skulle sidde på terrassen en varm sommerdag og have fornemmelsen at være til lejerbål et eller eller andet sted Har du tænkt over det, eller erfaret det?
  • Hvor stor afstand har du mellem strøerne? 45, 60 eller?


Mvh. Anders

Det er korrekt. Den blev grålig efter et års tid. Der er faktisk væsentlig forskel, som var tydelig, da jeg lavede terrassen i to etaper. Efter to år kunne man ikke se forskel.
Dog har jeg lavet nogle lodrette flader, som har mindre sol end resten af terrassen. De flader er lidt "bagefter" i forhold til at blive grå, men det er vel egentlig som forventet.

Det med at der lugter af bål har jeg slet ikke bemærket.

Afstanden ligger vist på omkring 45 cm (så vidt jeg husker). Jeg overvejede at nøjes med at skrue brædderne fast i hver anden, men det duede ikke, da den bøjede op og derfor gav efter når man gik på den - det betød at terrassen "klikkede", når kan trådte der hvor der ikke var skruer. Så nu er der skruer i hele vejen.
Man kan nok godt have en længere afstand, men jeg valgte en afstand der kunne give symmetri fra den ene ende til den anden.

/Ole

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis