Maling af havehus

Jeg har købt et ubehandlet nyt havehus, den bliver først samlet i begyndelse af september, hvis jeg ikke kan pga vejret få den malet inden vinter hvad sker der så, bliver træet meget ødelagt, eller er der noget jeg kan gøre for at beskytte den

Ee
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis træet er tryk impræmeret er der ingen problemer.

Er det ubehandlet træ, bør du give det noget Gori 22 eller lignende grundingsolie.

Ja Gori 22 trænger ind i træet, og beskytter det, også mod svamp, så det ikke bliver sort.
Det vil sagtens kunne stå vinteren over...
Det lyder godt med Gori 22, men kan jeg så til næste sommer male med vandbaseret maling

Ee
Gori anbefaler at man efterbehandler inden 2 uger efter Gori 22. Det er oliebaseret grundingsolie, og der bør efterbehandles med oliebaseret produkt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Dont worry.

For mange år siden købte jeg en ubehandlet "bjælkehytte" billigt, men jeg kunne ikke sætte den op med det samme, så "samlesættet" lå under en presenning i næsten et år (fra september til august året efter). Der kom enkelte "mugpletter" og begyndende sorte plamager på nogle af brædderne, men det var lige til at pudse af med sandpapir (rydstepudser), og da først hytten var bygget, så var det jo slut med det fugtige miljø og dermed stoppede den begyndende skimmelsvamp. 

Men selvfølgelig fik den både grundings olie og en transparent træbeskyttelse det første år den blev sat op. 
Billederne er så nogle år senere hvor den fik en ny omgang med dækkende træbeskyttelse.     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Gori 22 må der gerne benyttes vandbaserede produkter ovenpå, det bør overmales inden 14 dage, men du giver det bare en gang mere inden du maler med slutproduktet.

Det er en god ting at få givet det grunder i år, det modvirker revner, og mug og svamp.
http://gori.dk/produkter/grundere/gori-22-grunder-oliebaseret
Kan man det efterfølgende år male med vandbaseret maling ovenpå grunding solide og træbeskyttelse

Ee
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også