Stålwire og wirelåse hvordan fungerer det?

Jeg er uerfaren også hvad stålwire angår.

Jeg købte et stykke stålwire i Bauhaus, 4 mm tyk.

Dertil en pakke wirelåse, 10 styk for 40 kr.

Nu har jeg så lavet en løkke for enden af stålwiren, men skuffende nok, så gled den under den belastning jeg havde tænkt mig.

Så det er vel derfor man sætter en hel række wirelåse efter hinanden?

De Batuhaus wirelåse er af dårlig kvalitet, U-bolten er af et alt for blødt materiale tror jeg nok. Det er let at spænde gevindet af U-bolten.

Hvor mange wirelåse skal der til for at nå næsten fuld styrke?

Andre gode råd?

 

Stålviren fra Bauhaus har 6 bundter ståltråd yderst, og inder noget nylonsnor.

På en stålwire fra en lås jeg har undersøgt, der var mindterbundtet og af ståltråd. Har det nogen betydning?

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes da en virelås plejer at være nok, er det den rigtige størrelse virelåse du bruger?

Ja, normalt er 1 styk nok

Wirelåse findes i mange størrelser, så måske har du fået en for stor størrelse i forhold til wiren. 

Hvis du skal lave et øje, og du skal have noget hængende i der enten bevæger sig eller har en skarp kant kan det være en fordel at indsætte en kovs der beskytter wiren mod slid. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af je__ns på 24-08-2015 11:47
Jeg synes da en virelås plejer at være nok, er det den rigtige størrelse virelåse du bruger?

 

Ja, det er den rigtige størrelse. Jeg kan se på nettet at der ofte tegnes 3 wirelåse efter hinanden, så det prøver jeg nu.

http://navyadministration.tpub.com/14067/css/14067_70.htm

 

Jeg har nogen  gange haft held med at bruge 2 wirelåse. Den 1. sættes "lidt for langt oppe" Så tager jeg wireenden og drejer ned forbi den og i nr. 2 wirelås. Den sidder så tættere på løkken og får 3 wirer under sig. Så låser de hinanden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 24-08-2015 12:36

Jeg har nogen  gange haft held med at bruge 2 wirelåse. Den 1. sættes "lidt for langt oppe" Så tager jeg wireenden og drejer ned forbi den og i nr. 2 wirelås. Den sidder så tættere på løkken og får 3 wirer under sig. Så låser de hinanden.

Sådan her?

 

 

Annonce
Skrevet af GammelHus på 24-08-2015 11:16

Jeg er uerfaren også hvad stålwire angår.

Jeg købte et stykke stålwire i Bauhaus, 4 mm tyk.

Dertil en pakke wirelåse, 10 styk for 40 kr.

Nu har jeg så lavet en løkke for enden af stålwiren, men skuffende nok, så gled den under den belastning jeg havde tænkt mig.

Så det er vel derfor man sætter en hel række wirelåse efter hinanden?

De Batuhaus wirelåse er af dårlig kvalitet, U-bolten er af et alt for blødt materiale tror jeg nok. Det er let at spænde gevindet af U-bolten.

Hvor mange wirelåse skal der til for at nå næsten fuld styrke?

Andre gode råd?

 

Stålviren fra Bauhaus har 6 bundter ståltråd yderst, og inder noget nylonsnor.

På en stålwire fra en lås jeg har undersøgt, der var mindterbundtet og af ståltråd. Har det nogen betydning?

Ja wirelåse er noget fanden har udtænkt, især efter alt er made in China. Det er ikke engang sikkert du kan få det til at holde med 3 på ræd og række. 

Du kan klemme din løkke med wireklemmer: http://www.byghjemme.dk/shop/wireklemmer-2828c1.html  Det kræver dog du har en speciel tang til operationen for det bliver rigtig godt.

Som alternativ kan du lave en spansk øjetakling, den oplever du ikke  springer op når den først er hevet til. Det kræver så lidt fingerfærdighed med så tynd en vire. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nemlig Leif en lille tegning siger alt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Nitter på 24-08-2015 13:34

Ja wirelåse er noget fanden har udtænkt, især efter alt er made in China. Det er ikke engang sikkert du kan få det til at holde med 3 på ræd og række. 

Du kan klemme din løkke med wireklemmer: http://www.byghjemme.dk/shop/wireklemmer-2828c1.html  Det kræver dog du har en speciel tang til operationen for det bliver rigtig godt.

Som alternativ kan du lave en spansk øjetakling, den oplever du ikke  springer op når den først er hevet til. Det kræver så lidt fingerfærdighed med så tynd en vire. 

Jeg gav den en wirelås mere, så der nu sidder hele 4 låse på rad og række.

Det ser ud til at holde foreløbig.

Jeg ved ikke hvad spansk øjetakling er.

Men måske er det det´jeg har forsøgt mig med på den til-overs-blevne stump kabel?

Jeg separerede trådene 3 og 3 et stykke.

Trak det midterste nylontråd ud.

Og samlede så de 2 bunter tråde til en løkke ved at folde tilbage.

Men om det kunne holde?

Så ville det være en elegant løsning.

 

 

Det må være nogle yderst ringe wirelåse du har fået fat på, jeg har aldrig været ude for at skrue en wirelås over, og de skal spændes ret hårdt, ellers låser de ikke wiren, jeg bruger altid mit lille 1/4" topnøglesæt til at spænde med.
1 stk kvalitets wirelås burde være nok, og da højst 2.

Hvad skal viren da holde?

Det du er begyndt på i billeder fra kl. 15.31 er starten på en spansk takling. Du skal have noget længere stumper og de skal ind enkeltvis (som vist på billede kl. 12,21) Sæt wiren fast i skrue stik ca 10cm længere oppe end du vil have øjet til starte. Så vrider du wiren så den åbner sig der hvor takling skal begynde, og sætter en skruetrækker ind under 1 af de 6 trådbundter (kordeller). Her stikker du så en af enderne ind, og trækker skruetrækker ud igen. Vrider op igen og skruetrækker ind ved den næste kordel i omgangen. Sådan bliver du ved indtil alle 6 ender er kommet ind under hver sin kordel.
Så gør du det samme igen 2 omgange mere, sådan at det enkelte kordel  kommer under så over og under i alt 3 gange hver. Der kan klippes ren, og det vil holde lige så godt som selve wiren. Du kan give det noget isolerebånd eller gaffatape så du ikke ridser fingre
Jeg har monteret motorer på adskillige vrideapparater til vodbindere. Men det var til wire på 30-60 mm i diameter.
Held med det, og tag ikke billede af den første, men måske nr. 4-5 forsøg så tror jeg de ligner noget du vil vise frem, og du glemmer aldrig at lave takling.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis