Diesel i oliefyr

Hej

Dumt, eller måske ret seriøst. Vi har købt et hus, hvor der står et gammelt oliefyr fra 1969. Vi har haft en bekendt ude idag, som har/skulle have forstand på disse ting. Da han åbner oliefyrettanken begynder det at lugte kraftigt af benzin. Da han så åbner skabet ind til oliefyret, siger han at det faktisk er stort set det samme som en motor i en bil. Vi skal selvfølgelig have en VVS mand ud og kigge på det.
Men har i hørt det før? Jeg tænker at i købsaftalen står der jo at der er installeret et oliefyr, men er der noget specielt med de gamle oliefyr som har noget med diesel at gøre?

Mvh Mads.
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke helt sikker på hvad bekymringen i dit indlæg er.
Hvis bekymringen er omkring diesel lugten så kunne de ældre dieselmotorer i biler jo godt køre på fyringsolie.
Her den anden dag kørte jeg forbi en tankstation hvor de solgte fyringsolie og bemærkede at fyringsolie faktisk er blevet dyrere end dieselolie.
Så hvis bekymringen går på lugten af dieselolie så tænker jeg at det er muligt at dit fyr har kørt på dieselolie.
Uden at være ekspert på oliefyr men med erindringen Om at dieselbiler før i tiden kunne køre på fyringsolie så ville jeg ikke umiddelbart være bekymret for dit Fyr's helbred.
Mange tak for svarene. Jeg ville bare lige vide hvad man havde med at gøre, nu når det skulle sløjfes og køres til skrald :-)
Skrevet af McDuck4 på 21-08-2015 22:49
Mange tak for svarene. Jeg ville bare lige vide hvad man havde med at gøre, nu når det skulle sløjfes og køres til skrald :-)

 

Hvorfor vil du sløjfe oliefyret?

Med oliefyr er man mere selv herre over situationen.

Med gas eller flernvarme er man i andres vold. Man indgår kontrakter der stort set er umulig at komme ud af igen, og de kan frit sætte prisen som de vil.

 

 

Skrevet af McDuck4 på 21-08-2015 22:11
Hej

Dumt, eller måske ret seriøst. Vi har købt et hus, hvor der står et gammelt oliefyr fra 1969. Vi har haft en bekendt ude idag, som har/skulle have forstand på disse ting. Da han åbner oliefyrettanken begynder det at lugte kraftigt af benzin. Da han så åbner skabet ind til oliefyret, siger han at det faktisk er stort set det samme som en motor i en bil.

Det her lyder jo lidt sjot og spændende.

Var det benzin?

Var det virklig en bilmotor?

Eller havde han bare ikke forstand på det alligevel 

 

Annonce
jeg arbejdede et par år på en tankstation/autoværksted der tankede vi altid bare diesel til fyret.
Selv har jeg lavet en støbeovn med brænderen fra et oliefyr, den køre også udelukkende på diesel.

Hvis det skal skrottes, kunne jeg godt være interesseret i brænderen ;-)

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Hvorfor vil du sløjfe oliefyret?

Med oliefyr er man mere selv herre over situationen.

Med gas eller flernvarme er man i andres vold. Man indgår kontrakter der stort set er umulig at komme ud af igen, og de kan frit sætte prisen som de vil.

 

 

 

Fordi det forurener og fordi det er dyrt at fyre med olie, vel sagtens

Jeg kan lukke og slukke for min fjernvarme som jeg lyster.

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af Neubert på 09-09-2015 09:10
jeg arbejdede et par år på en tankstation/autoværksted der tankede vi altid bare diesel til fyret.
Selv har jeg lavet en støbeovn med brænderen fra et oliefyr, den køre også udelukkende på diesel.

Hvis det skal skrottes, kunne jeg godt være interesseret i brænderen ;-)

Hej Nuebert

 

Har du lidt billeder eller anden information, om din diselolie fyrede støbeovn, jeg har selv støbt lidt i messing, men har brugt flaskegas, som er noget dyr i drift.

 

 

 

Ham din bekendte der - er der andre sjove ting han "skulle have forstand på"? Lyder lidt som den bedrevidende onkel man godt kunne undvære ;-)

Jeg har i hvert fald aldrig hørt et oliefyr blive sammenlignet med en bilmotor før :-)

Nåh, men altså, hvis brænderen stadig er den originale så er det noget gammelt lort. Er den skiftet kan det måske køre videre, men hvis du vil beholde oliefyr så skift til et med kondenserende kedel.

Generelt kan jeg dog kun sige SKIFT, SKIFT, SKIFT til jordvarme, fjernvarme eller anden billig energi. Selv træpiller er langt at foretrække end olie. Ja, det er da nærmest kun el-varme der er dyrere.
Skrevet af pilehave på 09-09-2015 10:41

Generelt kan jeg dog kun sige SKIFT, SKIFT, SKIFT til jordvarme, fjernvarme eller anden billig energi. Selv træpiller er langt at foretrække end olie. Ja, det er da nærmest kun el-varme der er dyrere.

 

Skrevet af christiannielsen på 09-09-2015 09:40

Fordi det forurener og fordi det er dyrt at fyre med olie, vel sagtens 

Jeg kan lukke og slukke for min fjernvarme som jeg lyster.

Det vil være interessant med en prissammenligning på en kWh til opvarmning:

-EL

-EL + varmepumpe

-Gas

-Olie

-Pillefyr

-Fjernvarme er et lotteri. Nogle steder er det biligt, andre steder så dyrt at det gør boligerne usælgelige.

 

Man kan vælge at slukke for fjernvarmen ja, men man betaler stadig et fast gebyr. Og så har man vel skrevet under på at man ikke må bruge andre opvarmningskilder.

 

 

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis