Diesel i oliefyr

Hej

Dumt, eller måske ret seriøst. Vi har købt et hus, hvor der står et gammelt oliefyr fra 1969. Vi har haft en bekendt ude idag, som har/skulle have forstand på disse ting. Da han åbner oliefyrettanken begynder det at lugte kraftigt af benzin. Da han så åbner skabet ind til oliefyret, siger han at det faktisk er stort set det samme som en motor i en bil. Vi skal selvfølgelig have en VVS mand ud og kigge på det.
Men har i hørt det før? Jeg tænker at i købsaftalen står der jo at der er installeret et oliefyr, men er der noget specielt med de gamle oliefyr som har noget med diesel at gøre?

Mvh Mads.
Hej Dumt, eller måske ret seriøst. Vi har... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af je__ns på 09-09-2015 10:22

Hej Nuebert

 

Har du lidt billeder eller anden information, om din diselolie fyrede støbeovn, jeg har selv støbt lidt i messing, men har brugt flaskegas, som er noget dyr i drift.

 

 

 

 

Hej Je_ns

Kan kun give dig ret i at det er dyrt med gas.

Vi kan da oprette en tråd med smelteovne, så vi ikke får kapret en andens

 

 

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.


Taget fra https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_fuel#Fuel_value_and_price

"However, due to the higher density, diesel offers a higher volumetric energy density at 35.86 MJ/L"

1 kWh=3.6 MJ

Så en liter diesel har en brøndværdi på 35.86MJ/3.6MJ=10 KWh

Da en liter diesel koster ca. 10 kroner

Må prisen for 1 diesel KWh være ca. 1 krone for 1 KWh.

EL er ca. 2 kroner pr. KWh.

Gas ved jeg desværre ikke noget om.

Naturgas: 

https://en.wikipedia.org/wiki/Natural_gas#Energy_content.2C_statistics.2C_and_pricing

 

ca. 39MJ/m3=10.8KWh

Jeg kender ikke prisen på en m3 naturgas

 

Så nemt er det desværre ikke, der er jo også vedligehold på de forskellige opvarmningsformer, forskellige sjove afgifter, faste bidrag osv.

Og så betyder husets isoleringsgrad jo også noget, elvarme er super-billigt at etablere (det er vist ikke lovligt ved nybyg?) men i drift er det dyrt. Omvendt er jordvarme dyrt i etablering, men billigt i drift. Især hvis dit hus er ordenligt isoleret. Og så er der også forskel på om huset har radiatorer eller gulvvarme.

Med andre ord; der er alt for mange faktorer til at du kan regne det ud selv ;-)
Annonce
Skrevet af pilehave på 09-09-2015 15:02
Så nemt er det desværre ikke, der er jo også vedligehold på de forskellige opvarmningsformer, forskellige sjove afgifter, faste bidrag osv.

Og så betyder husets isoleringsgrad jo også noget, elvarme er super-billigt at etablere (det er vist ikke lovligt ved nybyg?) men i drift er det dyrt. Omvendt er jordvarme dyrt i etablering, men billigt i drift. Især hvis dit hus er ordenligt isoleret. Og så er der også forskel på om huset har radiatorer eller gulvvarme.

Med andre ord; der er alt for mange faktorer til at du kan regne det ud selv ;-)

Ja, hejt enig, og jeg er allerede blevet noget klogere efter at have søgt og beregnet lidt.

Min konklusion er foreløbig:

Hvis vi ser bort fra etablering og vedligehold i runde tal:

EL: 2 kr/KWh

EL + Varmepumpe: 0.66 kr/KWh (hvis vi regner med en faktor COP=3 (realistisk?))

Olie: 1 kr/KWh

Naturgas ? kender ikke prisen (endnu)

 

Der er mange faktore, så det er svært at vælge den optimale løsning.

Dog mener jeg at ingen er i stand vurderer der bedre end jeg selv er.

Jeg er den eneste der kender mine behov og mine muligheder.

 

Naturgas 39MJ pr m3
https://en.wikipedia.org/wiki/Natural_gas#Energy_content.2C_statistics.2C_and_pricing

Pris ca. 7.00 kr/m3
http://gasprisguiden.dk/Home/ny_FindPrices/?inputUsage=&usage=2400&county=13&showFixed=showFixed

energiindhild i KWh:39/3.6=10.8 KWh

så 7.00/10.8=0.65 kr/KWh

det er jo mindre end for olie som var ca. 1 kr for en KWh

Men har man et fungerende oliefyr vil det alligevel tage meget lang tid før udgiften til etablering af gasfyr er tjent hjem.
@ gammelhus
Har siden år 2000 haft 2 stk. Panasonic luft/luft VP til at opvarme mit 1 1/2 plans Høm hus som er "født" og isoleret til elvarme !
Coop 3,0 er absolut realistisk så længe udetemperaturen er højere end - 5 grader så det er en rigtig god investering, specielt nu hvor Coop værdierne er blevet endnu bedre så gå bare i gang men køb et anerkendt mærke som også har forhandlere om 5 år !
Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
@ gammelhus
Har siden år 2000 haft 2 stk. Panasonic luft/luft VP til at opvarme mit 1 1/2 plans Høm hus som er "født" og isoleret til elvarme !
Coop 3,0 er absolut realistisk så længe udetemperaturen er højere end - 5 grader så det er en rigtig god investering, specielt nu hvor Coop værdierne er blevet endnu bedre så gå bare i gang men køb et anerkendt mærke som også har forhandlere om 5 år !
Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
@ gammelhus
Har siden år 2000 haft 2 stk. Panasonic luft/luft VP til at opvarme mit 1 1/2 plans Høm hus som er "født" og isoleret til elvarme !
Coop 3,0 er absolut realistisk så længe udetemperaturen er højere end - 5 grader så det er en rigtig god investering, specielt nu hvor Coop værdierne er blevet endnu bedre så gå bare i gang men køb et anerkendt mærke som også har forhandlere om 5 år !
Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis