Vaskemaskinen slukker alt strømmen.

Jeg har haft problemer med min vaskemaskine, som jeg har overtaget fra min mor, det er en Siemens og den er et par år gammel. Jeg spørger om hjælp, da min kæreste og jeg er studerende, og derfor helst ikke vil ud og købe en ny vaskemaskine, hvis vi kan undgå det.

Problemet startede lige pludseligt her den anden dag, hvor jeg af ren vane bare sætter den over. Efter et par minutter går al strømmen i lejligheden. Jeg fandt frem til, at det var vaskemaskinen, der var årsagen, og har forsøgt i flere omgange at afprøve den. Problemet er, at den kan stort set alt undtagen at vaske tøjet ordenligt; den kan pumpe vand ind og ud, skylle tøjet og centrifugere...

Kan det betale sig at få en ud og kigge på den, eller er der måske noget vi selv kan tjekke? Eller skal vi bare knibe ballerne sammen og gå ud og købe en ny?

Jeg takker på forhånd!
/Amalie
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS
Hvis den kan det som du nævner, mangler den "bare" at kunne varme vandet op. Så der er en stor chance for at det er varmelegemet der er overgang på.
Jeg ved ikke hvordan dine eller kærestens hænder er "skruet på" Et varmelegeme koster nogle få hundrede kroner, men det skal jo konstateres med sikkerhed, og man skal have bestilt den til den rigtige maskine. Det er ikke kompliceret at skifte i de fleste maskiner


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis strømmen går i hele lejligheden, tyder det på, at det er hpfi relæet, der kobler ud. Som elmand anbefaler er det højst sandsynligt varmelegemet, der er afledning på. Hvis I selv kan måle om det er defekt, kan I også selv skifte det. Hvis I fjerner ledningerne fra varmelegemet og vaskemaskinen så ikke kobler hpfi relæet ud er fejlen fundet. Husk at ledningerne til varmelegemet bør isoleres, så de ikke sætter spænding på omgivelserne. Det sikreste ville selvfølgelig være at få en med forstand på de ting til at lave øvelsen.

fase