Forbrugsbatteri og sikkerhed i telt

Hej med jer!

Jeg står i den sjove sitaution at skulle spille en koncert igennem hovedtelefoner i et 24kvm campingtelt.

Strømmen kommer fra et 88ah forbrugsbatteri igennem en 1000w omformer. 

Vores udstyr bruger ca. 20 ampere.

 

Jeg vil gerne sikre mig at sikkerheden er OK. Jeg kan selvfølgelig ikke lige banke et jordspyd ned i jorden (der ligger el-ledninger der hvor det skal stå). Hvad kan jeg gøre for at der ikke sker en ulykke?

 

 

Hej med jer! Jeg står i den sjove sitaution at... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

det er denne omformer; http://www.harald-nyborg.dk/p3442/inverter-omformer-1000w-12-220
der står i manualen:

" omformeren slukker automatisk hvis det elektriske apparats samlede wattforbrug overstiger omformerens udgangskapacitet. Det sker også hvis omformerens temperatur når over 55c som følge af at have været i brug i lang tid "

betyder det, at der er en sikring i den?

der står også i manualen, at den ved stationær installation _skal_ tilsluttes et jordspyd. man kan ikke bare tilslutte den en af teltpløkkerne eller en metalklods?

Okay! Så jeg har ikke brug for en eller anden fejlstrømsafbryder eller lign?

ifht. det med reststrøm så var det fordi jeg læste følgende;

"Dit største problem vil, som jeg ser det, være hvis du har flere apparater, og de hver for sig har overgang til stell fra nul og fase.
Så kan du ricikere at du har 2 apparater som mellem sig har et potientale der kan være farligt.
Da du samtidigt ikke har mulighed for en Fejlstrømsafbryder (hpfi), vil du ikke opdage denne situation, før end du mærker strømmen løbe.
Denne oplevelse kan være alt fra underholdende, over ubehagelig, til farlig og dødelig, alt efter hvor meget strøm der bliver ledt gennem dig, og hvor det ledes igennem.

Hvis du derimod vælger at jorde skidtet, og sætte en fejlstrømsafbryder på, vil du opdage situationen ved at Hpfi afbryderen "falder"."

 

 

Det skal lige siges, at der nok er en 20-30 ting der er sluttet til strøm inde i teltet (musikudstyr, computere, instrumenter spredt ud over hele gulvet)

Hvis det er 3 benede stik, og du bruger 3 benede fordelerdåser forbundet med 3 leder kabler, så er alt stel forbundet, og du har meget meget lav risiko for stød, selv uden jordspyd.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af 9800x9800 på 20-08-2015 20:23
Er der en måde at lave stelforbindelse på apparater der kun har stik med 2 ben?

Nej, der er ingen måder at lave stelforbindelser på apparaterne, når der kun er 2 ben på stikket. Apparaterne kunne jo også være dobbelt isolerede, og må derfor ikke forbindes til stel/jord. Gør bare som elmand skriver og slut dit grej til omformeren og hold fest.

Du forventer vel ikke, at alt det grej, du har nævnt, vil kunne tilsluttes til en omformer på 1000W på en gang??

 


fase
Okay helt klart.

Altså, meget af det er guitarpedaler som bruger 9v/1a og div midi-controllere der også bruger meget lidt. Der er ingen store forstærkere eller højttalere eller lign, da publikum har høretelefoner på. Høretelefonsforstærkeren trækker heller ikke det store. Så er der et par bærbare computere der bruger 60w hver. Ialt for det hele ca 200w. Er det så ikke ok?
Jo, det er nok.

fase
Fedt fedt. Jeg takker mange gange for hjælpen!

Der er masser af apparater du bruger daglig, selv om der kun er 2 ben i stik. Støvsuger (ok måske ikke daglig brug) - ladere til Ipad -  boremaskiner - TV - og mange flere. Mange af dine "musikting" har selvstændige strømforsyning så der er det skitserede problem helt udelukket. Og som jeg kan forstå foregår det inde i et telt, hvor der forhåbentlig er tørvejr. Det er da værre uden for i regnvejr, med apparater der ikke er beregnet til udendørs brug. Så jeg er meget enig med  Fabrin kom igang med festen og god fornøjelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis