Gamle loftsdåser

Hej alle,

I vores "nye" hus er der nogle gamle loftsdåser (vedlagt billede), som jeg gerne vil have erstattet med nogle nyere - gerne IHC wireless.

Problemet er at man ikke kan metaldelen, som sidder i loftet uden at ødelægge loftet. Da den stikker ud fra loftet så ser det ikke ud til, at man kan bruge de normale underlag til loftsdåser, da de jo bliver monteret plant på loftet.

Nogle gode ideer til, hvordan jeg får skiftet disse? 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den kan du kun skifte oppefra hvis ikke loftet skal ødelægges. Men du behøver ikke at skifte den. Du kan godt montere et ø80 lampeudtag i den. De 2 skruehuller passer Men der kommer så til at være de 10mm revne imellem. Det kan måske skjules af en baldakin hvis lampen alligevel skal hænge nedenunder.
Din loftsdåse ser ud til at være så gammelt, at den ikke passer til nuværende udløbsrosetter. Løsningen kan være at udskifte dåsen fra oven, hvis det er muligt. Så vidt jeg kan se, er installationen så gammel, at der er vulkaniseret ledning i den, så dåsen og udløbsrosetten er over 50 år gammel. De nuværende dåser har en større diameter.

fase
Er min løsning med at fjerne så meget af bunden på et Ø80 underlag, at den kan passe udover den eksisterende dåse lovlig? Så vidt jeg kan regne mig frem til, så vil det godt kunne passe hvis man fjerner helt ud til skruehullerne...
:-( Det skal ikke være nemt... Så der er kun en vej - og det er at erstatte dåserne med PL dåser og så nyt loft med gipsplader?
Man kunne save den nuværende dåse plant med loftet, forlænge de rør som går ind i den gamle dåse med flexrør, så de kan nå ind igennem udslagsblanketterne i et nyt underlag, og så montere den ovenpå det gamle. Det burde være lovligt. Jeg ville dog nok ikke være så bange for at gøre som du skriver, og fjerne hele bunden at underlaget, så det kan komme ud over den gamle dåse. Der kunne dog måske være et problem med højden inde i bliver for lav.

Men hvis det bare er for at skifte til IHCWireless, hvorfor så ikke bare erstatte afbryderen med et kombi modul? Alternativt, kan man også få et relæ til indbygning. Det kan måske værei den gamle dåse.

Det var også min første tanke at benytte kombi modulet - men der er tale om en to korrespondance afbrydere og der er kun fase (L) ved dem :-( Det eneste sted hvor der både er fase (L) og 0 (N) er ved lampeudtaget.

Jeg kigger lige på relæet - men lampeudtagene er også super grimme, så der skal baldakin på, hvis de skal bruges...

Du har nok pudsede lofter (brædder med strå eller net på) - men det kan da også lade sig gøre at skifte dåse i sådan et. Der bliver lidt rep. arbejde bagefter, men så har du chancen for at få trukket nye installationer i samme hug
Jeg ved ikke lige hvordan loftet er, men er der noget du kan få en europa forfradåse til at gribe fast i? Tror dog bare ikke de passer med LK produkter.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis