Armeringsstål til sokkel

Hej alle,

Jeg har en revne i soklen som jeg gerne vil udbedre ved at skære en vandret rille med vinkelsliberen og lægge armeringsstål ind i rillen sammen med beton og pudse efter med sokkelpuds. Hos den lokale tømrerhandel sagde han, at det ikke er nødvendigt med rustfrit stål og solgte mig i stedet 8mm ribbet kamstål (ikke rustfrit). Han sagde, at beton stopper rustudviklingen. Hvad er Jeres mening? SKAL det være rustfrit eller hvordan? Kan det også bruges til trapperevner i teglmurværk? Her bruger man jo ikke beton, med mørtel.

Mvh Jesper
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal ikke nødvendigvis være rustfri. Stålet ruster kun, hvis der kan komme ilt til, så hvis du laver rillen dyb nok og fylder op med en blanding af cement og grus, ruster jernet ikke.

fase

Hej. Det skal være rustfrit og beton stopper ikke rustudviklingen. Der sker mange frostskader ved betonen grundet netop dette. Når de skal lægges i skal de min. Være 500mm lange og de sættes i beton om det er murværk eller sokkel. I murværket bliver der bare afsluttet med en mørtelfuge. Stålet kan også sættes fast med en spand multipuds i murværket. Stålet sættes per 200mm i højden.
Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Og skal lægges 3 cm ind i murværket og 5-7 cm ind i fundamentet.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg kan se, at der ikke helt er enighed her. Andre der vil kommentere?
Var det mig ville jeg bruge rustfri armering..
For når det er en reparation er det ikke så nemt at få det lavet, så der ikke trænger vand ind.

men der er da masser af betonkonstruktioner med almindelig armeringsjern, ligger det dybt nok inde, er det ikke noget problem.
Annonce
Jeg ville jo også mene at stål ikke oxidere når det er støbt ind og der ikke kommer luft til. Jeg har heller aldrig set at man bruger rustfrit i denne forbindelse. Kan du uddybe hvorfor Martin?
Det er mig der tager fejl. Det er almindeligt 8 mm armeringsstål.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis