revne i trægulv

Hej

Jeg har to gulvbrædder, som har en 20cm revne og jeg er i tvivl om hvad man kan gøre ved det? På nettet kan man finde guides til hvordan man limer det, men jeg tror kke alm trælim kan holde og hvor presser man det sammen. Jeg snakkede med en tømrer, som sagde at når man ikke ved hvad der er under, kan man ikke bruge kiler osv og så er man blev nød til at skære en "lem" i gulven, hvilket ville betyde at der kommer 16 skruehuller.
 
Placering af revne

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis ikke den er større end det du viser på billedet, og den ikke vokser, hvorfor så bekymre sig over den? 

"rillen" imellem gulvbrædderne er mere synlig, og det at "rillen" ikke er lige bred over det hele, ville genere mit øje mere end den lille revne.

Men hvis du vil have den "lappet" så ville jeg prøve at banke kiler ned i "revnen" mellem brædderne, efter at have hældt hvid snedkerlim blandet med savsmuld (slibesmuld) ned i revnen. Det næste bliver så, at der skal slibes bag efter og det kan ses endnu mere, med mindre du tager hele gulvet 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej
Tak for svaret.
De er midt på gulvet og den ene er meget blød. Jeg har sat en blyantstreg for at se om de løber, men det ser det ikke ud til. Men det er træls at skulle være obs på at man ikke må træde på gulvet
Iforhold til kile er der noget man skal være særlig obs på? Jeg har nogle alm billige trækiler fra biltema eller lign, vil jeg kunne bruge dem?
Ja kilerne skal kun sidde der indtil limen er hærdet op, så den ene kile er ligeså god som den anden :-)

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Trækiler?

I så fald vil du få endetræ, om du sætter dem i som kiler almindeligvis bruges.

Tror det vil komme til at se noget underligt ud.

Kan/vil du ikke leve med det kan du skære nogle smalle lister/lime i (rens revnerne godt op forinden, med dertil egnet værktøj, støvsug inden du limer.

Om du begynder at udbedre vil det fange "blikket" blive mere synligt.

Revner i mellem gulvbrædder er almindelige, træ svinder når det tørrer.

Du skriver "blødt" det' siger mig noget om at underlaget ikke støtter. (opklodsning af gulvstrøer/bjælker er gledet. (alm med gl. gulve eller ses ofte)

Om du ved hvor langt der er til evt. beton kan du købe nogle specielle skruer hvormed du kan genoprette denne støtte.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Et mulighed er måske også at presse snedkerlim i revnen i brædtet og derefter slå dykkere skråt ind i brædtet fra revnen mellem brædderne. Bruger du en dyknagel kan hovederne slås helt ind med begrænsede mærker på brædderne. Udpresset lim tørres bort efter sømning. Efter gulvet har været vasket et par gange tror jeg ikke reparationen vil syne af meget. Det kan da være, der er behov for at pudse en grat af med sandpapir, hvilket vil give lidt farveforskel. Men vent med at lakere til det slebne har fået samme patina som resten af brædtet, hvilket jo kan gå ret hurtigt, hvis man har børn og hund

Mht. til den manglende stivhed er jeg enig med maskinsnedkeren i, at en eller flere gulv jacks kan være løsningen, og derved spare dig for at skære en lem. For at finde dybden kan du bore et lille hul i en af revnerne hvor der er plads til 2-3 mm bor, og der stikke en sonde ned og måle hvor lange jacks du har brug for.

Annonce
OK, tak for svarene.
Jeg tror jeg prøver at lime det og liste en dykker ind i det mest bløde bræt, som er hovedproblemet.
Jeg har ingen kendskab til gulv jacks, men det kigger jeg på. Men det er nok en god ide på det bløde bræt for at reparationen holder. Spm er hvad der er under gulvet, det er en gammel bygning, men jeg må kunne høre andre som bor i min opgang.
Nu da jeg kan læse at du bor i etage byggeri, vil jeg sige at det helt sikkert er et beton dæk der er under gulvbrædder. Den "blødhed" du nævner her intet med revnen at gøre.
De gulvjacks er til at hæve strøer med, hvis opklodsningen har forskubbet sig. Det er specielle skruer der skal ned igennem strøer, og løfte dem lidt op. Der skal bores et 19,7 mm hul ned igennem gulvet som så lukkes med en træprop bagefter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 17-08-2015 21:47
..... Der skal bores et 19,7 mm hul ned igennem gulvet som så lukkes med en træprop bagefter.

Gulv jacks findes i forskellige diametre. Carl Ras' kræver kun et 12mm hul. 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis