HFI-relæ slår fra ved tilslutning af ovn

Så snart jeg tænder for ovnen slår HFI-relæet fra. Det ville jo umiddelbart tyde på, at varmelegemet er røget, men jeg er ikke overbevist om at dette er årsagen. Ovnen virker nemlig nogle gange når jeg slutter den til andre stik i lejligheden. Derudover skal det nævnes, at ovnen, selv fra ny, fik HFI-relæet til at slå fra hvis jeg brugte varmluft. Tror I, at der skal trækkes nye, stærkere kabler, eller tror I, at der er røget et varmelegeme? 
Tak! 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis din ovn slår HFI, eller forhåbenteligt PHFI relæet, er grunden der går en fejlstrøm i mellem fasen og jord. DVS. der er "strøm" der ikke løber mellem fase og nul.

Hvis ovnen trækker mere strøm end der kan trækkes fra din kontakt vil den bare brænde en sikring og ikke koble PHFI relæet ud.

Derfor må jeg mere end formode din ovn har været defekt helt fra ny.

Kilder ovnen ikke i fingrene når du betjener den ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Og tak for dit svar! Tror også bare jeg skal have overtalt min udlejer til at købe en ny ovn.
Det er vel ikke din automatsikring der slår fra?
Stikproppen på ovnen er den med to eller tre ben?
Det skal jeg ikke kunne sige. Den der slår fra er hverken den der hedder køkken eller lys. Den står alene ved siden af test-afbryder-knappen som jeg netop har fundet ud af ikke virker.
Annonce
Hvis ikke det er dit HPFI relæ der slå fra så er det en sikring. Det er muligt det er en nyere sikring, også kaldet en automat sikring. Den skal bare vippes op igen, hvor man i "gamle dage" skulle pille sikringen ud go sætte en ny i. Men tag et billed af din tavle, dit komfur stik og den stikkontakt den sidder monteret i. Så er det nemmere for os at vide hvad du mener. Det er svært at forstå når begreberne ikke lige er på plads, og dims og dut er svære for os at vide hvad betyder

men en ting er sikkert, hvis ikke dit HPFI (HFI) relæ slå fra når du trykker på tasten FØRSTE gang. Så skal det skiftes af en elektriker, og det kan kun gå for langsomt. Det er den der skal rede dit liv, hvis du en dag sætter en defekt ting i stikkontakten, som der er overgang i.
Ja, du har ret, det er et af de nye hvor man blot kan vippe sikringen op igen. Stikproppen på ovnen har tre ben, og det har kontakten på væggen også. Jeg tror jeg ringer til en elektriker i morgen og holder tråden opdateret.
Så det er sikringen der slå fra. Det betyder at der er en kortslutning i ovnen et sted. hvis den først springer når du tænder en af varmefunktionerne så er det oplagt at det er varmelegemet der er dødt. Men det kan jo også være noget andet. Det muligt en elektriker vil kunne finde fejlen, men det er ikke sikkert. Så alt efter hvor dyr ovnen har været kan det måske slet ikke betale sig.
Men igen, der SKAL jo en elektriker ud imorgen alligevel, eller senest en af de næste par dage for at skifte dit defekte HPFI relæ!!!! Det kan ikke prioriteres højt nok!
Når sikringen slår fra, kan det jo også være overbelastning, især hvis der er andre forbrugere på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis