Retur eller fremløbsventil?

Hej, jeg er ved at trække nogle radiatorrør, men er lige kommet i tvivl om hvor ventilen skal sidde i systemet. Hvornår er det man skal have en returløbsventil, og hvornår er det en fremløbsventil? Jeg bor i lejelighed på Nørrebro, og er ret sikker på vi har fjernvarme her i bygningen.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af crispy på 16-08-2015 16:04

Hej, jeg er ved at trække nogle radiatorrør, men er lige kommet i tvivl om hvor ventilen skal sidde i systemet. Hvornår er det man skal have en returløbsventil, og hvornår er det en fremløbsventil? Jeg bor i lejelighed på Nørrebro, og er ret sikker på vi har fjernvarme her i bygningen.

Normalt har man kun en ventil på fremløbet når det er et tostrengsanlæg, dog er der også tostrengsanlæg tilsluttet fjernvarme der har en returlventil samtidig på radiatoren for og holde returtemperaturen tilstrækkeligt lavt på anlæget.

Et enstrengsanlæg vil normalt kun have en ventil på returløbet.

Men syntes du skulle tage en VVS mand/varmemester med på råd, da der er mange fælder du kan falde i hvis anlæget laves anderledes end det der sad før, især når du deler varmeanlæg med andre, der nok ikke vil være dig venligt stemt hvis de skal mangle varme eller får vand gennem loftet grundet du kommer til at lave nogle utilsigtet hovsa'er.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja, må nok hellere lige få fat i vores varmemester
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis