Søjleboremaskine

Hej

Jeg har længe ønsket mig en søjleboremaskine, den behøver ikke være med gearkasse eller kunne bore 1 million huller om året eller have en 200HK motor.

Det eneste krav jeg har er at den skal være til gulvmontage, altså at den er så høj at man kan bolte den i gulvet da jeg ikke har plads til et bord til boremaskinen, men har det perfekte hjørne hvor den kan stå hvis den er boltet til gulvet.

Jeg kan købe søjleboremaskine både i Harald Nyborg og Biltema men ingen af dem har en højde så de kan gulvmonteres.

Er det virkeligt ikke muligt at finde en "basis" maskine hvor man bare har lavet en længere søjle så den kan gulvmonteres. (Hvis man ser på hvad man kan få for under 2000 Kr. som ellers passer til mit behov, så er det underligt at man ikke kan få en med en længere søjle som så måske koster nogle få hundrede mere...Det er jo nok næppe søjlerøret som er den dyre del på maskinen).

Den højeste jeg har fundet er 85 cm og fra Biltema.

 

Samme undrende spørgsmål vedr. diverse bænkslibere. Hvorfor er der ikke nogen der laver en søjle man kan købe i løs vægt som man kan bolte en lille bænk sliber / pudser på. Altså sådan en med 2 slibehjul eller et slibehjul og en båndsliber.

Alle dem jeg har set af billige slibere har haft ca. samme bespændingsmål.

PS. Jeg har kigget på dba og lignende steder men det eneste jeg lige fandt var svinedyre professionelle moremaskiner med gearkasser og til priser LANGT over hvad jeg har budgetteret med, eller også var det, for nu at sige det, noget oldgammelt lort som ligner noget fra 30'erne


 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af je__ns på 16-08-2015 14:21

Hvis de 2000 kr, må være + moms er der et bud her på en ny maskine..
www.primusdanmark.dk/søjleboremaskine-watt-p-1872.html
En mulighed kunne jo også være at lave en fod, til en bænkboremaskine, i jern, eller støbe et lille beton fundament.

 

 

Hej

Det var et rigtigt spændende bud på en maskine, prisen er også ok.

Dog læser jeg det som om maskinen har en totalhøjde på 160 cm, hvilket nok er en smule lavt for en gut på 192 cm  (Men jeg kan jo læse/forstå det forkert ?)

 

Har tænkt på det her med at lave en sokkel selv, men har hverken materiealer eller en nogen stor ørn til at svejse, så ville egentligt hellere "betale mig ud af det" ved at købe en maskine som var klar.

På min tidligere arbejdsplads var der flere søjleboremaskiner som var de her 2 meter total højde og de passede rigtigt fint. Dog var det jo så professionelle maskiner til 10.000+ Kr. og det har jeg alligevel ikke brug for, til de 10 huller jeg borer om året

 


 

Ja så bliver den jo nok lidt lav..
Hvis du vil have den forhøjet er det nemmeste er at støbe et fundament i beton, man laver bare en passende støbeform i træ, bor evt nogle stykke jern ned i gulvet, så den bliver stående.
Støb bolte ned til montering at maskinen, eller bor hulle til expantionsbolte efterfølgende.
Faldt over denne side:

http://dorchdanola-netbutik.dk/category/baenkboremaskine-soejleboremaskine-og-radialarmboremaskiner-449/

Måske er der noget der kan bruges der? Har ikke selv noget med firmaet at gøre.

MvH,

Bent.
Skrevet af Bent Andersen på 16-08-2015 15:58
Faldt over denne side:

http://dorchdanola-netbutik.dk/category/baenkboremaskine-soejleboremaskine-og-radialarmboremaskiner-449/

Måske er der noget der kan bruges der? Har ikke selv noget med firmaet at gøre.

MvH,

Bent.

Hej Bent
Vil lige studere siden nærmere i aften når ungerne er puttet, dog så det ud til på min første hurtige gennemgang at de også havde maskiner der var omkring de her 160 cm høje og så nogen som var høje nok men hvor prisen var alt for høj

 

 

 


 

Annonce
Du skal nok se efter om den boremaskine du køber opfylder dine andre ønsker. For eksempel at kunne køre baglæns (til gevindskæring), og let skifte hastighed. Det er ingen kunst at skrue en bænk sammen, af noget kraftigt træ, så den kommer til at passe i højden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 16-08-2015 16:32
Du skal nok se efter om den boremaskine du køber opfylder dine andre ønsker. For eksempel at kunne køre baglæns (til gevindskæring), og let skifte hastighed. Det er ingen kunst at skrue en bænk sammen, af noget kraftigt træ, så den kommer til at passe i højden.

Problemet er at jeg ikke har ret meget mere plads end der kan stå en søjleboremaskine på en søjle.

Hvis jeg bare havde plads til at skrue noget sammen af kraftigt træ eller et bord, så kunne jeg bare købe den billigste hos Harald Nyborg jo.

 

 

 


 

Der er en fin brugt på GG, jeg mener den har en bedre højde.
http://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-arbejdsredskaber/sojleboremaskine/annonce/29007088-soejleboremaskine#image-138759607
Skrevet af je__ns på 17-08-2015 06:16
Der er en fin brugt på GG, jeg mener den har en bedre højde.
http://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-arbejdsredskaber/sojleboremaskine/annonce/29007088-soejleboremaskine#image-138759607

 

 

Ja, det er lige sådan en jeg mangler.

Gad vide hvad sådan en koster at få sendt med fragtmand, der er lidt langt fra nordjylland til Gråsten for at hente den personligt

 

Nå, det må jeg lige se på for den der er "perfekt".

 


 

Hvis du er til grænsehandel, var det jo oplagt selv at hente den.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis