Strøm udtræk på loft

Hej derude, 

Jeg skal have sat et par højtalere op i hjemmet, som skal monteres i toppen af en stuevæg. Strømmen vil jeg trække oppe fra loftet, så ledningerne bliver skjult.
Dog er jeg i tvivl om hvor vidt jeg bare kan sætte en kabelboks til dette el udtræk på loftet, eller om jeg skal montere en eller anden form for sikring forinden?
Hvad mener i, og / eller er der nogle autoriserede derude som kan forklare mig om dette er no-go, eller hvad
Tager gerne imod idéer til alternative løsninger.
På forhånd tak og god dag :-)

Vh Nicolaj

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du bliver nødt til at fortælle om det er passive eller aktive højttalere. Er det aktive højttalere, kan du lave en tilslutning, som kan tilsluttes uden at skulle fjerne bygningsdele. Altså der må ikke være skjulte samlinger. Med hensyn til sikringer, hvad foreskriver forstærkeren.

fase
Velkommen på LDS.
Du kan tilsyneladende ikke tage det fra denne dåse. Så vidt jeg kan se står der på strømforsyning "spot stue" det kunne tyde på at det er nogen spots der kan tændes nede i stuen. Og så vil højtalere kun få strøm når spots er tændt. Men er der flere end 2 ledninger (gul/grøn tæller ikke med) i kabel, er der en mulighed for at tage strøm derfra. Men som Fabrin flere oplysninger

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej begge to, og tak for jeres svar.
Det er et par trådløse sonos højtalere som skal sættes op, så de er ikke tilsluttet nogen form for forstærker.
Ja "ev elmand", du har selvfølgelig ret i at højtalerne så kun ville virke hvis lyset var tændt, hvilket jo virker ret dumt .
Det lugter lidt af at vi skal have en el installatør ud og trække et kabel deroppe til så..
På forhånd tak, og tak for velkomsten

Nicolaj

Du bør så få elektrikeren til at sætte en stikdåse i loftet/på væggen tæt ved dine Sonus højttalere.

Du må ikke trække blød ledning ( 230V ) fra højttalerne igennem loftbeklædningen op på loftet og montere det der.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Så jeg må ikke trække 230V stømkabler fra højtalerne, og op igennem loft, til loftet hvor der så kunne være en stikdåse der? Hvordan kan det være?
Annonce
Fordi du ikke må trække "blød" ledning gennem væge, eller loft, de må ikke gå gennem bygningsdele.

Kan du ikke lave et vægudtag, bag ved dine højtalere?
Jo det kan godt være at jeg kan få en til at lave et vægudtag, tak for hjælpen
Men hvis jeg nu så alligevel laver hul igennem loftkonstruktionen, hvad gør det så? andet en at det sikkert giver en k2'er?

Det bliver ikke en k2'er men en ommer !

Som det er forklaret så er det ulovligt, og derfor vil du blive bedt om at udbedre det INDEN du kan sæge... der findes nemlig noget der hedder elsyn 

PS: Ville du selv købe noget, som er udført ulovligt ?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 16-08-2015 19:59

Det bliver ikke en k2'er men en ommer !

Som det er forklaret så er det ulovligt, og derfor vil du blive bedt om at udbedre det INDEN du kan sæge... der findes nemlig noget der hedder elsyn 

PS: Ville du selv købe noget, som er udført ulovligt ?

Da min søn købte " nyt " hus sidste efterår brugte jeg en del tid på at lovliggøre hans installationer - den tidligere ejer havde lavet mange sjove ting - bl.a. ført blød lampeledning ( 230V ) fra lampesteder igennem et boret hul i loftet op til spots ! - det var også en ommer.

Grunden til at jeg gjorde det var at selvrisikoen på hans ejerskifteforsikring var temmelig høj - mener det var kr. 30.000,-

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det er naturligvis rigtig det med no go for blød ledning igennem mur og loft, "så kan jeg bare bruge stiv ledning" NEJ. Fordi årsagen er at tingene skal tilsluttes i samme rum som de befinder sig. Man må føre et kabel frem til en tilslutning (stikkontakt eller udtag)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis