Problemer med strøm til ældre lejlighed

Hej alle på LDS, jeg har for nyligt købt min første lejlighed, som er fra 1870 ca. på  amager. Her den anden dag, sprang sikringen så ude på min eltavle til min 2-pladet keramiske komfur. Jeg skiftede til en ny og nu vil komfuret kun køre en plade af gangen før den springer sikringen endnu engang. På eltavlen sidder der udelukkende 10A sikringer, på nær til kogepladen hvor der er isat en 13A, så jeg kunne  forestille mig at det er noget tidligere ejer også har haft problemer med. Lige før den sikringen springer, kommer der en gnist eller et lys  fra kogepladen, så mit spørgsmål lyder om det så overhovedet er eltavlen den er galt med, nu når den slår en gnist på komfuret? 
 

Derudover har jeg mine bekymringer, da jeg står over for en køkkenrenovation, da jeg ikke har ovn eller nogle ordentlige hårdehvidevarer. Er der nogle ting jeg kan tjekke på min eltavle, for enten at dæmpe min frygt, eller for at tage affære og få en elektriker på sagen?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe. 

 


Mvh. Jonathan Christensen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Først velkommen

En sikring springer af 2 grunde.

1. kortslutning.

2. overbelastning.

Hvis der kommer gnister fra dit komfur, kunne det godt tyde på at dit komfur har en defekt 

Har der været vand i komfuret ?(hvis pastaen koger over og vandet løber ned i komfuret) for det kan jo give en del ballade. Fugt og el er en dårlig kombination 

Jeg ville i første omgang tjekke komfuret, og glemme grupperne. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ikke hvis der kommer gnister, og sikringen ryger... det lugter jo af kortslutning, mellem fase og nul.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Den fejl du har nu er givetvis ved komfur. Og fugt kan sagtens forårsage kortslutning uden at Hpfi relæ slår fra. For at den skal slå fra skal der være overgang til stel, men på de gammeldags komfurer var det ikke ualmindeligt at der kom fugt ned i 7 trins omskifter eller på de moderne ned i printplade. Begge scenarier kan sagtens slå sikringer uden at røre Hpfi relæ.
Men noget helt andet. Hvis din opmærkning på grupper passer, så bør du nok få en elektriker til at gennemgå det, når du alligevel skal have nyt køkken. Der står elvandvarmer på den ene gruppe. Er det både elvandvarmer - komfur - vaskemaskine - og opvasker bør han undersøge om der ikke kan komme 16 A sikringer i (2,5mm2 kabel og 16A materiel) . Eller måske en gruppe mere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis