svampetræ

Er der nogen, der kan spotte, hvad det hvide på mine brædder er?

Meningen var at bruge dem til et højbed og evt et legehus, er det skidt?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville bare bruge dem, du kan jo event. vende det udad.

Sniffer  
Jeg har sat dampspærre på indersiden af mine højbede, for at holde træet tørst. Ellers rådner det op på få år. Dampspærren er lagt op over kanten på øverste bræt, hvor det gemmes under et top bræt.

Det kan jo være et dilemma, at imødegå nedbrydning/fugtsikring af rammen, og samtidig undgå udsivning af pvc, phthtalater, tjære, asbest eller andre skadelige stoffer til grøntsagerne i bedet.

Anvendelse af byggematerialer til fugtsikring er men nogle undtagelser en ret sikker måde, at sikre udsivning af nogen af ovenstående stoffer i jorden.

Det er en kæmpe bekymring, da jeg netop gerne vil have højbede for at undgå giftrester på det grønne. Jeg tænker dig at ukrudtsdug ikke kan være helt galt. Murerpap undlader jeg.
Annonce
ukrudtsdug hjælper intet. Den er jo vandgennemtrængelig, og vil derfor intet beskytte. Brug en dampspærre. Det er den nemmeste, billigste og bedste løsning til prisen. Og den beskytter træet mod fugt, så det ikke rådner. Og bygger man højbedet af alm ubehandlet træ er der ikke nogen gifte at være bange for.
er dampspærre ikke netop indbefattet det dilemma som Lars ON påpeger?
Træet jeg bruger er ubehandlet, der var dog noget hvidt på som jeg efterfølgende skyder til at være papir, der har sat sig fast og er blevet vådt (lignede noget svamp/skum), det var dog nemt at fjerne. Derudover er der noget grønligt (det er ikke trykimprægneret), som godt kunne ligne skimmel? Jeg tænkte ukrudtsdugen kunne lade adskille jord og skimmel trods vandgennemtrægning? Men du mener dampspærre ikke er skadeligt i forhold til at være i kontakt med jorden?
de svampe der evt måtte være på træet kommer helt sikkert også i jorden. Det ligemeget om der er ukruds dug eller dampspærre. De bliver taget med af vinden og op i jorden. Men svampe gror ikke på tørt træ, derfor er dampspærren en god ide. Også slipper du også for at dit højbed er rådnet op inden for få år.
Om dampspærren skal kunne afgive noget tror jeg nu ikke, men jeg tvivler på det. Jeg har selv set rådet om dampspærre blive anbefalet flere stedet.

Det afhænger jo noget af hvad dampspærren er lavet af. Nogle er lavet af PE plast, som jo også anvendes til fødevarer i nogle udgaver. Så de kunne være udmærkede. Men er plasten behandlet med brandhæmmer, så er sagen jo straks anderledes. 

Så anbefalingen kan kun være, at læse produktbeskrivelsen ordentligt.

Der står lidt om plasttyper her

Ok. Tak for hjælpen. Jeg kigger på siden.samt produkt beakrivelsen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis