Maling af trætag, men med hvad??

God aften..

 

Jeg har lavet en havepavillon med trætag som jeg  nu skal ha malede men jeg ved ikke helt med hvad.

Jeg kunne godt tænke mig at det var et produkt som kunne trænge ned i revner og sprækker og fylde dem ud, hvis der findes et sådan produkt, jeg har tænkt på trætjære men jeg er ikke vild med den krokodilleskinds overflade som kommer..


Mvh
Kim Jensen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan jo altid sjaske noget Gori, Pinotex, Jotun eller lignenden på. Men jeg tror ikke du får noget bedre end trætjære.
Hvis du laver en blanding af 1/3 trætjære, 1/3 hærdende linolie og 1/3 terpentin og maler en varm dag kan du trække det godt ud og dermed imødegå, at der ligger et lag oven på træet, der rynker op når det hærder. Andet lag først når første lag er tørt, hvilket godt kan tage et par uger aha vejret, og igen undgå at påføre mere end træet kan optage..

Prøv lige at se hjemmesiden >Rådvad centret - center for bygningsbevaring< Jeg mener ikke at linolie og terpentin har det godt sammen. Linolie molekyler udvider sig når de kommer i forbindelse med luftens ilt. Og dermed udfylder alle små årer i træet. Terpentin fordamper væk og efterlader "et hul"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er jeg sådan set enig med dig i elmand, men der er jo forhold, der må afvejes i forhold til hinanden.

Tjæren/olien skal have en viskositet, der sikrer at det er tilpas letflydende til, at den kan trækkes ud og optages i træet idet det ellers resulterer i lag, der ligger over på træet og giver rynket overflade og ikke modvirker fugtoptagelse i træet.

Der er forskellige veje hertil. Opvarmning er en af dem. Bedst både tjæren/olien og underlaget, uden dog at male i sol, og næstbedst ved at fortynde. Hvis man gør sidstnævnte, der nok er det enkleste, bør man behandle flere gange, som jeg anførte.

Man kan anvende vegetabilsk terpentin i stedet for mineralsk. Det forbedrer nok også situationen lidt. Den vegetabilske kan bl.a. købes ved Biltema til en ikke for hysterisk pris.

Tak for svar, hvad er blandingsforhold og kan trætjære tones med oxydfarve

Mvh
Kim Jensen

Wolf m. fl. sælger pigmenteret trætjære, så det kan man. Wolf sælger også pigment, så det var oplagt at spørge dem om blandingsforhold til selvpigmenteret maling.

 

Annonce
Tak jeg tænkte også på blandingsforhold til trætjære og linolie og terpentin

Mvh
Kim Jensen
Mht blandingsforhold mener jeg fortsat det jeg skrev i mit indledende svar. Halv tjære og halv hærdende linolie fortyndet med terpentin op til 1/3, så den færdige maling har en konsistens, der er til at trække ud i et tyndt lag. Mængden af terpentin er afhængig af tjærens konsistens, temperaturen osv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også