Tilslutning af komfur

Hej

Jeg har købt nyt komfur men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal tilslutte det til væggen.

Der er en tegning over 3 forskellige måder den kan tilsluttes på.

Hvad betyder L og N? Skal der laves en lus i mellem 4 og 5 eller 2, 3 og 4, 5 hvis man henholdvis vælger tegning 2 eller 3?

Jeg har 380 volt på væggen.

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis vi går ud fra at du har 3 faser Så skal der kun være "lus" fra 4-5. Så den lus der sidder imellem 1-2-3 SKAL VÆK
Så monterer du kabel i efter skema 400V 3N. Det betyder 400 volt 3 fase / + nul / (+ PE)

klemme farve i kabel
1 brun L1
2 sort L2
3 sort (grå) L3
4 +5 blå Nul
(6) gul/grøn PE (jordklemme)

Det er kun blå og gul/grøn der er vigtige at få monteret korrekt sted og farve.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

En opvasker og et komfur kan oftest gå sammen på den samme 16A gruppe uden problemer. Og skulle man kun få hvidevaremonteringen til at gå op i en højere enhed, var det sgu nemt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er det samme rækkefølge på stikket som skal sidde i væggen bortset fra at den blå ikke skal luses, kun monteres i den klemme hvor der står 'N' i stikket?
Du kan ikke regne med at det er samme rækkefølge, som i komfuret. Det kommer lidt an på hvilken tilslutningsdåse du har på væggen.
Men den blå skal sidde i N som du skriver og den gul/grønne i PE (jord) (og der skulle gerne sidde de 2 farver i den anden side af klemmerne). Og igen de andre farver (brun - sort - grå ) må placeres i vilkårlig rækkefølge

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 12-08-2015 23:33

En opvasker og et komfur kan oftest gå sammen på den samme 16A gruppe uden problemer. Og skulle man kun få hvidevaremonteringen til at gå op i en højere enhed, var det sgu nemt.

Hej Elmand ??

 

Det må være mig så... havde slet ikke set at det var en 16a gruppe, og til det jeg kan se har du heller ikke spurgt..?? ej heller og der er 1,5 eller 2,5 kvadrat... så ja det er nemt, men nogle gør det lidt for nemt.

 

Mvh Jan..

 

 

 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis