1 sal gulv

Er idag startet med at sætte veksler i mit bjælkelag som forberedelse til 22 mm gulvspånplade. C/c er 120 cm (mellemrummet mellem bjælkerne er 100 cm) planen er at sætte veksler imellem med en afstand på 50 cm og så lægge gulvspån ovenpå i bjælkelagets retning. Giver det mening eller bør jeg overveje at sætte c/c på vesklerne på 60 cm og lægge spån på tværs af bjælkelaget(i retning af vekslerne)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen forrnuftige bud? :-)
Kunne en løsning være, hvis jeg tog de gamle fyr træs gulvbrædder på 32 mm og sømmede dem ned på tværs af bjælkelaget og lagde 22 mm spånplade ovenpå dem? Har desværre smidt en del af det gamle gulv ud, men har nok til at kunne sømme dem ned med ca 20 cm mellem rum. Giver det mening? :-)
Er der virkelig ingen på LDS der har en mening om mit forslag??? :-)
Jeg tror ikke på dit andet forslag underlag af gulvbræder. Når bræder ligger i fer/not aflastes punktlast af de hosliggende planker. Det sker ikke når bræderne ligger enkeltvis.
Løsningen med tværgående veksler (60cm cc) er mig bekendt en velkent og ok metode.

Hvis forholdene tillader det kunne man istedet ligge ekstra bjælker for at reduce bjælke afstande. Hivs loftet er rydet vil det være hurtigere.


 

Tusinde tak for input! :-) med veksler mellem bjælkerne metoden, bliver arbejdsbyrden relativ større og mængden af træ i forhold til at lægge en støtte bjælke ind mellem de eksisterende bjælker er ikke værd at regne. Det kommer til at blive lavet i 2*4 hvor stor afstand kan jeg tillade mig at lave mellem de understøtninger der holder den ekstra bjælke? :-)
Annonce
Tænker lidt (tiltrods for dit svar decollage) om det var en mulighed at indkøbe noget ekstra 32 mm forskalling, så der ikke opstår det mellemmrum mellem gulvbrædderne, vil du kunne bære? Tænker at slutte af med 12 mm gulvspånplade, da jeg i forvejen har disse på loftet :-) Kan se at i er galleri, at en anden bruger herinde (stumbi tror jeg han hed) har lavet noget ala samme løsning.
Ingen kommentarer eller tips fra nogen??
hvor høje er de nuværende bjælker? Hvis der er plads til det ville jeg lave veksler hvor på jeg lagde en ekstra bjælke. Men det er nok heller ikke lige... så du skal også rette det op ved at skrue nyt spærtræ på siden af de eksisterende bjælker.
Man kan også ligge en 'løs' (ikke understøttet) regle/lægte parallelt mellem bjælkerne, som gulvbræderne skrues i. Det gjorde jeg da jeg lagde høvlede 32mm planker på loftet. CC mellem de eksisterende bjælker (med påhæftede opretning) er 80-120cm. Jeg tør ikke udtale mig om eller hvor meget det gavner, men det er hurtig og billigt.
Det var ikke de dyreste planker, så der er lidt slip i fer/not, og det giver lidt bedre understøtning hvor plankerne stødes sammen midt mellem bjælkerne.

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis