AEG komfur - ovn slår fejlstrømsrelæet

Ældre model AEG 400V. Model med indbygget stegetermometer. Plader virker. Ovn slår HFI (ældre model også), straks varmelegemer indkobles (ved at skrue på temperaturknappen på forsiden).

Jeg er gammel elektriker, men har ingen erfaringer med at fejlfinde på et komfur. Kan regne ud, at det må være en overgang, der opstår af metaludvidelse fra varmelegeme til stel/jord. Men hvordan og hvad skal man kaste efter et ellers velfungerende og pænt komfur af ældre dato?

Jeg afskyer denne vane vi har fået med at bruge minimale fejlfunktioner som grund til at købe nyt. Typisk holder de ældre modeller længere end de nye og er alene af den årsag værd at holde funktionsdygtige.

På forhånd tak.

Kenneth

PS: Dropbox med lille video af hvad der sker.
https://www.dropbox.com/sh/afmeoiqbe2xy7db/AAAcxRRcOPMPYA1lLkou7Ei_a?dl=0


Alt kan indgå i mønster. I følge Occam's Razor skal man dog holde fri mindst 3 dage om ugen.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder som et defekt varmelegme...

Er der mulighed for at vælge mellem over eller undervarme - og slår HFI relæet ud i begge kombinationer?

Du kunne evt prøve at koble varmelegmerne fra og se om relæet så slår fra...

 

Der er vel kun 3 mulige fejlkilder ud over dårlige kabler: Overvarme, undervarme og blæser (kun hvis det er en varmluftsovn)...

Prøv at fjerne ledningerne til varmelegemer og blæser og se om det stadig slår relæet, i så fald er der sikkert en ledning der driller eller må du prøve at genmontere varmelegemer og blæser en af gangen indtil relæet slår fra igen (husk at slukke for strømmen før du roder med kabler, men det behøver man vel ikke sige til en elektriker).
Når først du ved hvor fejlen er kan du sikkert nemt finde en pris på den pågeældende reservedel og så bestemme om det kan betale sig...

 

Mange tak.

Mit spørgsmål var også, hvad man skal kaste efter et komfur. Forventet varighed og den slags. Og er reservedele til et komfur standardmaterialer?


Alt kan indgå i mønster. I følge Occam's Razor skal man dog holde fri mindst 3 dage om ugen.

Reservedele er standard med hvidevare reservedels firmaer. Hvad skal man kaste efter ? ?
Det er straks være at svare på. Den nye reservedel holder længe, men risiko er der naturligvis for at noget andet er galt 2 dage efter.

 Når jeg stod foran en kunde som havde stillet det spørgsmål, kiggede jeg altid hen på fruen. Man kunne næsten altid aflæse i hendes ansigt hvad hun ønskede sig, og svaret blev derefter. Så det er svært at give svar på andres vegne. Men husk at hvis du skal til at være helt moderne med induktion m.m. så skal gryder passe dertil.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak!

Alt kan indgå i mønster. I følge Occam's Razor skal man dog holde fri mindst 3 dage om ugen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis