behovsstyret ventilation ved truck ladeanlæg

Hej

Mon der skulle være nogen der har en god ide til hvordan følgende kan udføres:

Der skal etableres en styring til en rumudsugning placeret ved en truckladestation.

Det ønskes at udsugningen starter når en truck sættes til ladning og kører så længe trucken lader.

Ladestationen er tilsluttet et ganske almindeligt 5 polet 16A cee stik.

Mine egne tanker går i retning af at udskifte det 5 polede cee stik til et 7 polet og samtidig skifte kablet til tavlen til en 7 leder.

En af de ekstra ledere kunne så bruges til at give tilbagemelding fra ladestionen  til en kontaktor i tavlen der kunne starte rumudsugningen.

Men min ide strander ved hvordan man lige får ladestationen til at give tilbagemelding om at den starter.

venlig hilsen

Henrik

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Du behøver ikke at trække nye kabler, eller få tilbagemelding fra trucklader. Jeg går ud fra at kabel til trucklader kommer fra eltavle, og at det ikke bruges til andet. Så kan du sætte en af faserne igennem en måletransformer/forstærker. som styrer et relæ. Jeg har lavet mange svejseudsugninger der styres på denne måde. Kan ikke lige huske type m.m. men kigger efter i morgen, så får du et link eller fabrikat og type.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvorfor ikke bare et relæ på udgangen af laderen. Laderen er vel kun tændt, når der skal lades. Et relæ med en spolespænding, der svarer til udgangsspændingen på laderen, skulle kunne styre en ventilator.

fase
Hej alle tre

1000 tak for jeres input.

Tror måske at jeg ville foretrække en løsning med et relæ i tavlen. Et relæ ved laderens udgang ville jo nok kræve et indgreb i laderens opbygning og der er jo noget med CE mærkning at tage hensyn til.

Skal lige være sikker på at jeg har forstået det rigtig med relæet i tavlent:

Relæet placeres i tavlen. Kablet til Cee stik/ladestation monteres på relæet. Relæet kan opfange når der opstår et forbrug på forbindelsen (dvs når laderen aktiveres). Dette trækker et kontaktsæt som kan levere strøm til udsugningen.

Jeg kunne forestille mig at ladestationen altid vil stå tilsluttet, så der vil være et standbyforbrug. Kan relæet indstilles så det ikke trækker kontaktsættet ved standbyforbrug.

mvh Henrik

Jeg kender ikke det relæ som der er link til, men det ser ud som om du kan indstille den. Laderens tomgangsstrøm er næsten lig nul. Der er et relæ der slår fra i laderen, så det er ikke noget problem. 

Her er den jeg bruger. Comadan CS350 (kunne ikke få link til at virke) Det er switc i en strømtransformator. Du kan nok ikke købe direkte fra Comadan. Man indstiller strømmen hvor den skal tænde, på en stilleskrue. Der skal bare en af ledninger til din lader igennem strømtrafo. Det kan så styre relæ i dit motorværn til ventilator.

Når jeg bruger den til svejseudsugning styrer den et tidsrelæ med forsinket frafald. Så stopper udsug f.eks. 30 sec efter at manden har sluppet svejsehåndtag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej Erik

Tak for hurtigt svar.

Jeg kan ikke lige få dit link til at virke. Men har lige været inde på hjemmesiden du beskriver. Hvilket et af relæerne er det du bruger.

Synes at det lyder som en rigtig god løsning, og er meget glad for at jeg ikke skal til at lave nyt kabeltræk.

mvh Henrik
Jeg kan ikke finde transformer på den danske hjemmeside. Men vælg Engelsk , og Åben `transformers` Det er cs350 der kan switche. Det er en strømtransformer (current transformer) De kan helt sikkert købes hos pronor, solar el.lign.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ok det prøver jeg. Har også lige siddet og ledt på den danske hjemmeside uden held.

mvh Henrik

Den jeg referede til, kan det du skal bruge. Den kan indstilles til at starte når ampere niveauet når over en hvis størrelse. Som du kan se på databladet, skal du nok ligge en lille lus mellem klemme 5 og 7, derefter kan du justere området mellem 1 og 10A. Lige et link til datablad:

http://download.schneider-electric....401-02.pdf

Epilektrikers forslag er også helt ok. Den er for DIN skinne så måske lidt nemmere at placere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis