Udskiftning af gammel sort gruppeafbryder

Hej alle på LDS. Håber jeg har placeret spørgsmålet rigtig her i forummet !

Skal havde udskiftet en af de gamle sorte (bakelit?) gruppe afbryder, den med porcelæns holder til sikringen, da den åbenbart er stoppet med at fungere
Eftersom resten af grupperne virker, så ville jeg helst gerne bare udskifte den ene gruppe, findes der noget der kan bruges, eller er jeg nød til at finde en af disse lidt ældre gruppeafbrydere ? 

Hilsen Peter.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den kan kun skiftes med en magen til. Og de er ikke så ringe endda. Så jeg vil næsten nægte at den kan fejle noget. Men alt er jo mulig.
Er det med 1 sikring og er det med drejeafbryder eller vippeafbryder?
Men de er nu ret lette at se inden i hvad der er galt. tag dækslet af så kan du tydelig se mekanikken. Husk at slukke for HPFI foran så den er spændingsløs, det er ikke nok at slukke for gruppeafbryder.
Tag evt. et billede med afmonteret dæksel, og sæt ind her.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er med drejeafbryder .
Har haft låget af den, der hvor den skaber forbindelse, i højreside, der er det ligesom om den er 'brændt'.. Ved ikke hvordan det kan ske, det er hos en af mine genboer problemmet er, så kan ikke lige tage et billede lige nu.

Ja huske at slukke og det.. Er uddannet elektriker, dog har jeg kun gået på byggepladser og nybyg, så er ikke så meget inde i de gamle installationer
Der har nok været en løs forbindelse..? Du kan evt. ligge en ny ledning fra bund til top, for at luse uden om denne dårlig nul forbindelse i højre side. Måske har jeg en gammel model liggende, hvis i hellere vil have dette..
Ja det ligner en løs forbindelse. Ved ikke hvordan det lige sker, det er vel fordi den er blevet "slap" med årene ?
Ville nu helst skifte den helt ud, så det bliver lavet ordenligt
Ja der er mange ting der bliver lidt slap med årene.. 😊 Du må sige til hvis jeg skal kigge i rodekassen efter en..

Haha, ja præcis !

Jamen det må du meget gerne, hvis du gider.. Hvor I landet befinder du dig?

Edit: Aabenraa kan jeg se

Jeg har lige kigget, har et par stykker "oppe på loftet" Kan sende en for hundrede kroner incl. porto hvis det har interesse. Send en privat mail, (ved at trykke på "kuvert" under signatur )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok vi skriver vist oven i hinanden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis ev elmand har en, så er det da det nemmeste. Så slipper jeg for at kigge.. Og jeg tænkte faktisk også på 100kr. inkl. porto😊
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis