Lukket kredsløb i hus

Hejsa

Jeg går og overvejer følgende:
Må man gerne opsætte et lille solanlæg og tilslutte det et Tesla Powerball batteri, i et lukket kredsløb? Det vil sige man ikke forbinder det til el netværket.

Vh Julie.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Julie

Et spændende spørgsmål, som jeg faktisk selv sad og tænkte på og derfor kom her for at få svar på.

Jeg kunne nu godt tænke mig et system hvor man havde en boks hvortil man sluttede :

1. 230V fra elværket.
2. Solcelle paneler.
3. Et eller flere batterier.

4. Sine forbrugende enheder

Dertil kunne man så slutte sine forbrugende enheder og når solen skinnede mere end forbruget så ville boksen drive de forbrugende enheder 100% fra solcellerne samt lade på batteriet.

Når effekten genereret af solcellerne var mindre end forbruget så kunne den tage fra solceller og batteri og når batteriet evt. var tomt og solen ikke skinnede så kunne den skifte over på at køre 100% på elnettet.

Op den måde ville man kunne få en 100% udnyttelse af sin solenergi samtidigt med at man ikke fik afbrydelser af de forbrugende enheder.

Hvis dette blev populært så ville staten dog nok hurtigt forbyde det, de tjener jo ingen afgiftskroner på den strøm man selv producerer og forbruger.

Endnu værre bliver det hvis/når der kommer brintbiler for så ville strømmen kunne bruges sammen med vand til at lave brint og så ville staten igen gå glip af indtægter for brændstoffet

Håber du/vi får nogle brugbare svar


 

Det du snakker om er vel bare sådan et anlæg her.
http://www.vivaenergi.dk/solcelleanlaeg-offgrid-oedrift-med-batteri-333.aspx

Og hvis man snakker om et anlæg med nettilslutning også, et såkaldt Hybridanlæg.
http://www.vivaenergi.dk/solcelleanlaeg-hybrid-batteri-417.aspx
Ja sådan et hybrid anlæg lyder som det helt rigtige.

Så kan man slutte nogen af de ting i huset som bruger strøm hele dagen til igennem denne boks. (Køleskab, fryser, netværks-drev m.fl).

Tænker dog på at lave et lille anlæg selv, ikke noget fancy til 60.000+ Kr. så håbede på at jeg kunne finde en boks der ikke var så dyr.

Kan se man kan få laderegulatorer til at sætte mellem solceller og et 12/24 volt batteri og så kan man få en billig omformer 12/24 -> 230 Volt.

Det eneste som så mangler er den her failover til "landstrøm" når batteriet slipper tør.

Kan vel også laves med nogle relæer og så en strømvagt som klikker relæerne hvis batterispændingen bliver for lav.

Selvfølgelig med en form for hysterese sløjfe så den ikke står og kobler frem og tilbage hele tiden.

Det er bare underligt når man ser at en laderegulator ikke koster mange basører og en omformer ikke koster mange basører, hvorfor det så pludseligt skal koste en hel million bare fordi man sætter det i samme æske og smider et par failover relæer på så den kan koble om til netdrift.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis