Tag til overdækket terrasse

Hej.

Jeg er blevet ret vild med ideen om at have en overdækning på en del af vores terrasse.

Vi mangler et sted til at sidde i skyggen når det er varmt, og omvendt når det er mere køligt. Ligeledes er den perfekt til at grille med gasgrillen i dårligt vejr. Barnevognen og vasketøjet kan også stå ude, uden at vi skal tænke over om det regner.

Vi har en terrasse langs hele den ene side af huset nu, og planen er at vi vil have overdækningen ud for køkken/alrummet. Overdækningen kommer til at være 4x6 meter. Hele terrassen som den er nu udgør 80m2. Så der er stadig plads til solen andre steder.

Opbygningen bliver noget traditionelt med en bjælke på væggen og bjælke på stolper ud mod haven.

Huset er med build-up tag, og jeg vil derfor gerne lave den nye overdækning i samme stil med sternbrædder og "loftbeklædning" på overdækningen. Og det skal jo helst ikke kunne ses at der er faldt på konstruktionen, når man ser den nede fra.

Men hvad vil i bruge som tag på sådan en konstruktion?

Jeg synes at løsningerne hurtigt bliver dyre. Tagpap og thermoplader er jo nok de bedste, men er også langt dyrere end almindelige trapezplader. Har man stadig kondensproblemer med dem, når der er tale om en overdækning og ikke lige som et lukket skur?

Og hvad med stålplader?

Som i kan høre er jeg på udkig efter billigere alternativer. Og meget kan jo skjules bag sternebrædderne. Ligeledes når der kommer loftbeklædning på undersiden, er det jo også mere eller mindre ligemeget hvordan taget ser ud.

 

Håber der er en der kan hjælpe.

 

Mvh.

 

 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er svært at råde, da det handler meget om udseende og smag.

Jeg er selv igang med at undersøge forskellige tag løsninger til vores udestue/overdækning, som er åben i den ene ende og i øjeblikket har de billige blå trapez plader på, med masser af huller i 

Jeg tror det ender med ståltag (pandeplader) men du skal være opmærksom på at de kræver en vis hældnings procent, og det er jo ikke sikkert at de så kan bruges i dit tilfælde.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har en åben overdækket terrasse, med 1 lags plastplader (fastloc) der kan på visse tidspunkter komme kondensdryp, men kun når temperaturen ligger omkring de 0 grader, men ikke et stort problem for mig.
Jeg har lavet stern der er vandret, så det ses ikke der er fald på taget, hvid det har interesse kan jeg ligge et billede op, når jeg kommer hjem.
Hej Jens.

Det er jeg meget interesseret i at se nogle billeder af, så det må du rigtig gerne.
Det ser da rigtig godt ud.

Jeg tror jeg ender med at få tagpap på overdækningen.

Er der nogen der har en ide om hvad jeg skal bruge som "rem" på siden som er væk fra huset?

Er en limtræsbjælke overkill? Der kommer jo 4 stk 4x4 stolper langs siden som den bliver lagt af på. Eller ville det være nok at bruge en 45x195mm til at hænge bjælkerne op på?
Med 4 stolper, og en længde på 6m er der jo kun 1,5m spænd. Så ja limtræ vil være overkill der og 45x195 er også mere end rigeligt, som jeg har forstået det. Jeg skal selv lave en overdækning til min terasse, og der får jeg et spænd på 4m på min 5,5m lange rem. og der er jeg blevet anbefalet at bruge en 45x195.
Okay. Er det også gældende når der både kommer tagkrydsfiner, tagpap samt 16x100 underbeklædning som loft?

Det bliver vel lidt tungere end diverse pvc/plastik plader.
Hvis du har vinduer under halvtaget, taget et fast tag tager det jo en del lys.
Skrevet af je__ns på 17-08-2015 21:22
Hvis du har vinduer under halvtaget, taget et fast tag tager det jo en del lys.

 

Ja, der er et stort vinduesparti under den kommende overdækning. Men vi har tænkt meget over det, og mener godt vi kan leve med det mindre lysindfald det giver. Vi har 2 andre store vinduespartier samt et par almindelige vinduer i resten af stuen. Yderligere har vi også lidt problemer med at der bliver utroligt varmt om sommerhalvåret ved netop det vindue. 

 

Men efter at have set dine billeder har jeg spekuleret på om det måske var muligt at lave en slags "ovenlysvinduer" i overdækningen, eftersom vi gerne vil have et bræddeloft i overdækningen. 

Altså hvor man har et gennemsigtig plade som tagbeklædning og så nogle kasser/udsparinger i bræddeloftet når det ses nedefra. 

 

Hvordan har du sluttet taget af op mod sternen på din overdækning? Og hvor har du gemt din tagrende?

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis