Intelligent styring af lys, findes der en god løsning?

Vi skal have valgt stikkontakter til vores nye hus, og her skal vi først og fremmest beslutte os for om vi vil have en intelligent løsning, eller holde os til en gammeldags løsning.

Vi kan rigtig godt lide funktionerne:
- Lysdæmpning
- Automatisk tænd/sluk f.eks. på badeværelse og i gangområder
- "Sluk alt" når man går i seng eller forlader boligen

Jeg har kunnet finde følgende løsninger:
- Zensehome
- LK IHC
- Phillips Hue

Jeg synes desværre ingen af dem rammer helt plet. Er der andre produkter vi også bør overveje? Har du en Intelligent styring af lys, hvorfor/hvorfor ikke?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har det ikke selv, men kan ikke lige se hvor LK IHC har sine begrænsninger ift det du efterspørger.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Både ihc og zensehome kan det su vil. Men der er nu ikke nogen grund til at betale ekstra for de ting der. Der er ikke noget intelligent over en lysdæmper eller en pirføler. De kan altid monteres, så du får den komfort.
Og sluk alt funktionen kan faktisk også nemt laves uden ihc og zensehome. Der kan trikkeren bygge nogle relæer ind i tavlen, som så styre de stikkontakter du ønsker sluk alt funktionen skal dække. Også med en tilhørende afbryder ved hoveddøren.
Du kan også nemt få en afbryder ved døren til stuen som du kan slukke alt i stuen med når du går der fra.
De fleste simple funktioner fra ihc kan man også lave med alm installation, til en billigere penge.
Jeg er helt enig med Illicher at man kan lave meget "smart" på den gammeldags facon. Der hvor IHC o.lign. har sin stærke side er at du kan ændre program bagefter, altså give dine afbrydere m.m. en anden funktion. Men især når det gælder tidsstyring, f.eks. Altså at lyset tænder tilfældig når i ikke er hjemme.
Men jeg synes det er mange penge at smide ud på noget man måske ikke kommer til at bruge.
Jeg har lavet el i et stort hus, hvor de "almindelige" rum fik gammeldags styring, med dæmper i køkken og stuer. Medens gang, garage og udvendig fik en lille programerbar relæ, som kan modtage flere tryk som indgang til at styre 1 udgang (en række lamper). Som kan sluk alt i de områder, og så tænde lidt tilfældigt. En anden udgang får signal fra PIR følere til udvendig lys, og en tredje slukker cirk. pumpe på brugsvand om natten. o.s.v.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis