Understøbing igen igen...

Hej LDS'ere.

Har besluttet mig for, at gå igang med at understøtte væggene i kælderen, men har læst og læst diverse tråde igennem, men mangler stadig nogle svar, som jeg håber I kan hjælpe med

Vores hus er fra 1925 og den primære grund til understøbning af væggene, er komfort. Har godt læst, at det tangerer til det værste lo... Arbejde for flere, og derfor starter jeg også med et rum, for at se, om jeg orker resten af rummene.. Men giver normalt ikke så let op, så mon ikke det bliver hele kælderen

Jeg har allieret mig med en murer og ringer til forsikringen i løbet af ugen, for at tegne en entrepriseforsikring.

Arbejdet med understøbning:
Fra eksisterende gulv og ned til underkant sokkel, er der ca 20 cm, og jeg påregner at skulle grave ca 25cm under. Støbeskeel kommer stadig til at være under det nye gulv.
I bunden vil jeg så lægge ca 3cm beton, hvor der sættes en lecablok, som er 39cm bred, som soklen, og 19cm høj. Til sidst, kommer der 3-5cm ekspanderende beton/mørtel.

Så til spørgsmålene

1. Havde I starten tænkt det hele skulle støbes i beton, men muren nævnte, at vi kunne lægge en lecablok, som også ville gå hurtigere, nu når jeg også selv skal lave nogle af hullerne. Og tænker det er smart, måske en anelse dyrere, men har så læst herinde, og kan desværre ikke finde det igen. Men der var en der skrev, at lecablokke ikke er tætte og tillader vand at komme ind udefra, og de derfor ikke egnede sig til disse opgaver.
Passer dette, for så er lecablokke jo udelukket?

2. Hvis man kan bruge lecablokke, skal man så lægge murpap oven på, inden den ekspanderende mørtel lægges, for at undgå fugtoptrængning? Tænker det kun skal lægges, når man normalt går videre med mursten ved opbygning af væg.

3. Skal der bruges betonbinder oppe under den eksisterende sokkel, eller kan jeg evt bare smøre noget fliseklæb på, så den ekspanderende mørtel binder?

4. Lyder det til at være en fin (rigtig) fremgangsmåde og materialevalg, eller ville i gøre det på en anden måde?

Arbejdet med gulvet:

Opbygning vil bestå i et afretningslag på ca 5cm, sundolitt på 250mm og betonlaget med gulvvarme på ca 10cm

1. Flere skriver de bruger 10cm afretning, men er det ikke rigeligt med 5cm? Vil bestræbe mig på, at jordunderlaget er rimelige lige inden afretningslag.

2. 10cm flydende beton fra betonbil, er det ikke rigeligt til gulvvarme, kan se nogle skriver, de har fået helt op til 15-20cm. Men tænker det er lidt overkill, og det er vel også en del dyrere, da der bliver brugt minimum halvt så meget beton?


Det blev alligevel til en hel del tekst

Men håber der er nogle der kan hjælpe

På forhånd tak.

Mvh Kim
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

10-11 cm er rigelig når der er rionet i gulvet. Når du bruger flydebeton, skal evt. små hulrum i sundelit udfyldes med byggeskum. Man må ikke tro at det kan laves med små stumper sundolit, de svømmer ovenpå. OG HVORFOR VED JEG DET !

Du skal endelig huske at understøbning foregår i etaper. D.v.s højst 1 m der er gravet fri ad gangen. Så 2-3 m til næste frilægning i første omgang. Efter ca. 1 uge kan du så grave ud ved siden af dine "søjler"  Højst 1 meter til siden. Er det så stort et rum at du kan få de 3 m imellem frilægninger i , kan du gå 1 meter til hver side af en søjle. På den måde er det ofte mulig at lave det i 3 omgange.

Det er en god ide at grave jorden væk midt i rummet inden du begynder på understøbning. Så lader du 30 cm stå ude ved væggen plus skrå ca. 45 grader ind i rummet. På den måde skal du ikke arbejde så meget ned i jorden.

Som afretningslag ville jeg vælge et sten/gruslag med en stenstørelse 6-12 mm eller lignende. Og så lave drænrør nogle render der ikke behøver at være mere end 5 cm under jordlaget, men som også fyldes med disse sten.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når du har gravet ud til 1 sektion, kan du jo passende vaske op under den eksisterende sokkel. Og så Svumme den. Det vil sige at smøre den i en vand/cement vælling. Den behøver ikke noget vedhæftning som sådan, det er jo trykket det skal holde.

Det er nok godt med murpap over øverste række leca/sokkelsten, men det hjælper ikke meget hvis ikke du klæber det sammen i samlinger.

Jeg er ikke så meget ekspert at jeg kan råde dig angående Leca eller ikke.

Jeg har gjort det i min kælder, (1 rum) og det er et stort stykke arbejde. Men det lettede  lidt at jeg fandt et transport bånd til at få jorden op med. Den løb ud i et vindueshul.

At jeg så havde et stort vandtryk fra grundvandet, gjorde bare at der måtte sugespidser ned, så det kunne holdes væk. Derfor mit råd om dræn.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.
Der kan kun bruge en letklinke blok, hvis der skal fugtsikres udvendig ellers vil jeg ikke anbefale det grundet den fugt gennemtrængning der kan forekomme.
Den nye støbning skal bruge 28 dage på at være gennem hærdet, jeg ville nok vente 1-2 uger før jeg ville udgrave imellem etaperne.
Der skal fuldstøbes op til det eksisterende fundament og til sidst skal der fuges med en ekspanderende beton og det skal virkelig komprimeres undr fugning. Den nye udstøbning og det gamle fundament skal binde sammen. Der må ALDRIG ligges murerpap eller anden materiale imellem som ville kunne skille hele konstruktionen af hinanden. Dette er fordi at jordtrykket fra siden af fundamentet ville kunne trykke det eksisterende fundament ind og i sidste ende kollapse.
Husk at bunden af det nye fundament skal slutte min. 500 mm under underkant gulvkonstruktion. Det vil sig ved underkant drænlag som enten vil være gruset eller isoleringen, hvis du bruger dette som drænlag. Og det er igen for at fundamentet ikke skal forsvinde ind under isoleringen og kollapse.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak for svarene


;10-11 cm er rigelig når der er rionet i gulvet. Når du bruger flydebeton, skal evt. små hulrum i sundelit udfyldes med byggeskum. Man må ikke tro at det kan laves med små stumper sundolit, de svømmer ovenpå. OG HVORFOR VED JEG DET


Super. Lyder som en god ide med det fugeskum, du taler af erfaring kan jeg forstå


<p>Du skal endelig huske at understøbning foregår i etaper. D.v.s højst 1 m der er gravet fri ad gangen. Så 2-3 m til næste frilægning i første omgang. Efter ca. 1 uge kan du så grave ud ved siden af dine "søjler"  Højst 1 meter til siden. Er det så stort et rum at du kan få de 3 m imellem frilægninger i , kan du gå 1 meter til hver side af en søjle. På den måde er det ofte mulig at lave det i 3 omgange.</p>


Mit rum er 4,2m x 3,5m, så tænker jeg kan lave 3 huller af gangen.


<p>Det er en god ide at grave jorden væk midt i rummet inden du begynder på understøbning. Så lader du 30 cm stå ude ved væggen plus skrå ca. 45 grader ind i rummet. På den måde skal du ikke arbejde så meget ned i jorden.</p>


Hvis jeg forstår dig ret, så graver jeg hele rummet ud, i den dybde jeg skal, pånær jorden 30cm fra væg, og efterfølgende 45gr ind i rummet. På den måde, graver jeg så i stedet ind til hver understøbning jeg laver, så der også er bedre arbejdsplads? Og det kan sagtens holde?


<p>Som afretningslag ville jeg vælge et sten/gruslag med en stenstørelse 6-12 mm eller lignende. Og så lave drænrør nogle render der ikke behøver at være mere end 5 cm under jordlaget, men som også fyldes med disse sten.</p>


Drænrørene du nævner, hvor skal de ende henne, bare til den almindelige kloak, eller hvad menes der?
Tak for svarene


Hej.
Der kan kun bruge en letklinke blok, hvis der skal fugtsikres udvendig ellers vil jeg ikke anbefale det grundet den fugt gennemtrængning der kan forekomme.


Ville gerne lave dræn, men bliver ikke i første omgang.
Men hvad betyder det, at der kommer fugtgennemtrængning, når det kun vil forekomme nede, hvor sundolitten er på modsatte side?


Den nye støbning skal bruge 28 dage på at være gennem hærdet, jeg ville nok vente 1-2 uger før jeg ville udgrave imellem etaperne.
Der skal fuldstøbes op til det eksisterende fundament og til sidst skal der fuges med en ekspanderende beton og det skal virkelig komprimeres undr fugning. Den nye udstøbning og det gamle fundament skal binde sammen. Der må ALDRIG ligges murerpap eller anden materiale imellem som ville kunne skille hele konstruktionen af hinanden. Dette er fordi at jordtrykket fra siden af fundamentet ville kunne trykke det eksisterende fundament ind og i sidste ende kollapse.


Det giver meget god mening med det murpap, det skal vidst bare HELT udelukkes


Husk at bunden af det nye fundament skal slutte min. 500 mm under underkant gulvkonstruktion. Det vil sig ved underkant drænlag som enten vil være gruset eller isoleringen, hvis du bruger dette som drænlag. Og det er igen for at fundamentet ikke skal forsvinde ind under isoleringen og kollapse.


Det forstår jeg ikke helt. For de fleste jeg har læst om, de ligger da ml. 5-10cm afretningsgrus og ml. 25 og 30 cm isolering. Det kommer da aldrig i nærheden af de 500mm du nævner, hvis det er fra underkant af nyt gulv.

Hvad har gulvet af betydning for hvor langt ned fundamentet går, det bær jo ikke noget af konstruktionen?

Men skal der ligge ler/jord op på indersiden af nyt fundament, inden der kommer afretningslag? Ligger afretningslaget ikke normalt fra bund af fundament af?

Håber du kan uddybe dette lidt

På forhånd tak.

Vh Kim
Annonce
Bump

Jeg er sikker på at Martin mener at fundament skal fortsætte 50 cm ned under sundolit og drænlag. Det vil sige at du bør lave din grøft væsentlig dybere  end du planlægger. Sådan at der ikke er risiko for at fundament skrider "ind i huset" efterfølgende. Dernede kan du jo godt bruge beton, og så sokkelsten øverst. Jeg kender ikke regler på det område, men er sikker på at jeg "kun gravede grøften 30 cm under udgravning på midten.

Med hensyn til dit spørgsmål om udgravning midt i rummet først. Du kan jo tage bestik af jordtypen. Er det meget løs sand må du lade lidt mere stå tilbage.

Jeg troede det var en hel kælder med flere rum, men størrelsen ligner det samme som jeg var igennem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

dobbelt post (lidt mere tålmodighed med taster )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er sikker på at Martin mener at fundament skal fortsætte ned under sundolit og drænlag. Sådan at der ikke er risiko for at fundament skrider "ind i huset"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 12-08-2015 15:35
<p>Jeg er sikker på at Martin mener at fundament skal fortsætte 50 cm ned under sundolit og drænlag. Det vil sige at du bør lave din grøft væsentlig dybere  end du planlægger. Sådan at der ikke er risiko for at fundament skrider "ind i huset" efterfølgende. Dernede kan du jo godt bruge beton, og så sokkelsten øverst. Jeg kender ikke regler på det område, men er sikker på at jeg "kun gravede grøften 30 cm under udgravning på midten.</p>


Ja okay, så skal jeg godt nok langt ned
Men virker af meget, for det nuværende, er jo kun 10cm længere nede end gulvet, og det har trods alt stået snart 100år.
?


<p>Med hensyn til dit spørgsmål om udgravning midt i rummet først. Du kan jo tage bestik af jordtypen. Er det meget løs sand må du lade lidt mere stå tilbage.</p>


Det er jord/ler, så tror det virker som en fornuftig metode, med at tage gulvet op først.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis