Understøbing igen igen...

Hej LDS'ere.

Har besluttet mig for, at gå igang med at understøtte væggene i kælderen, men har læst og læst diverse tråde igennem, men mangler stadig nogle svar, som jeg håber I kan hjælpe med

Vores hus er fra 1925 og den primære grund til understøbning af væggene, er komfort. Har godt læst, at det tangerer til det værste lo... Arbejde for flere, og derfor starter jeg også med et rum, for at se, om jeg orker resten af rummene.. Men giver normalt ikke så let op, så mon ikke det bliver hele kælderen

Jeg har allieret mig med en murer og ringer til forsikringen i løbet af ugen, for at tegne en entrepriseforsikring.

Arbejdet med understøbning:
Fra eksisterende gulv og ned til underkant sokkel, er der ca 20 cm, og jeg påregner at skulle grave ca 25cm under. Støbeskeel kommer stadig til at være under det nye gulv.
I bunden vil jeg så lægge ca 3cm beton, hvor der sættes en lecablok, som er 39cm bred, som soklen, og 19cm høj. Til sidst, kommer der 3-5cm ekspanderende beton/mørtel.

Så til spørgsmålene

1. Havde I starten tænkt det hele skulle støbes i beton, men muren nævnte, at vi kunne lægge en lecablok, som også ville gå hurtigere, nu når jeg også selv skal lave nogle af hullerne. Og tænker det er smart, måske en anelse dyrere, men har så læst herinde, og kan desværre ikke finde det igen. Men der var en der skrev, at lecablokke ikke er tætte og tillader vand at komme ind udefra, og de derfor ikke egnede sig til disse opgaver.
Passer dette, for så er lecablokke jo udelukket?

2. Hvis man kan bruge lecablokke, skal man så lægge murpap oven på, inden den ekspanderende mørtel lægges, for at undgå fugtoptrængning? Tænker det kun skal lægges, når man normalt går videre med mursten ved opbygning af væg.

3. Skal der bruges betonbinder oppe under den eksisterende sokkel, eller kan jeg evt bare smøre noget fliseklæb på, så den ekspanderende mørtel binder?

4. Lyder det til at være en fin (rigtig) fremgangsmåde og materialevalg, eller ville i gøre det på en anden måde?

Arbejdet med gulvet:

Opbygning vil bestå i et afretningslag på ca 5cm, sundolitt på 250mm og betonlaget med gulvvarme på ca 10cm

1. Flere skriver de bruger 10cm afretning, men er det ikke rigeligt med 5cm? Vil bestræbe mig på, at jordunderlaget er rimelige lige inden afretningslag.

2. 10cm flydende beton fra betonbil, er det ikke rigeligt til gulvvarme, kan se nogle skriver, de har fået helt op til 15-20cm. Men tænker det er lidt overkill, og det er vel også en del dyrere, da der bliver brugt minimum halvt så meget beton?


Det blev alligevel til en hel del tekst

Men håber der er nogle der kan hjælpe

På forhånd tak.

Mvh Kim
Hej LDS'ere. Har besluttet mig for, at gå... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Undskyld jeg først svare nu, har fået barn så tid er ser ikke meget af længere.
Jeg mener som Erik skriver. 😊
Der er jo også kommet nye normer og regler til siden dengang.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Jeg har lavet noget ala det du er igang med, dog ikke i en kælder men en gammel tilbygning. Jeg fik af vide jeg skulle grave 80-90 cm ned under oprindelig gulv højde også tage en 1 meter og derefter springe 1 meter over for så at grave et nyt hul. Mine huller blev ca 90 D * 45 B * 100 L . Jeg byggede dernæst en lille kasse rundt af flamingo og begyndte ellers at hælde beton i indtil det kom næsten op til den gamle sokkel, så skubbede jeg et tynd lag murerpap ind som kunne forme sig efter den gamle sokkel, og fyldte så hullet helt op (Det er vigtigt at bruge en vibrator, så du er sikker på at fordelt alt betonen) Jeg tog et hul af gangen, en lang proces... om det er det helt rigtige måde ved jeg ikke, men tror ikke det er helt galt. Da det hele havde hærdet noget tid, gravede jeg resten af jorden ud, og afrettede med ca 5 cm støbemix ( overskud fra det til hullerne ) stampede det og derefter rettede jeg af med 2-3 cm sand.

MMT
Hvis terrænet er bare en smule fugtig ville bruge letklinke og murpap, for qt reducere risiko for hhv kondenserings fugt og opstigende fugt. Kondenserings risiko er størst ved høj grundvandsspejl (afkøling).
Ved ydermure mod terræn er der som nævnt nogle forholdsregler. Udvendig membran/isolering kan gøre uderværker - egen erfaring. Hvis du er usikker på opgaven, og kun starter med et rum ville jeg alligevel bruge letklinke.
Jeg er med på faren ved murpap i ydermur når der er tryk fra terræn, men ville gå langt for at få den med. Når gulvet er støbt skal muren nok blive hvor den er.

 

Hej Ragaard

Jeg er meget nysgerrig efter at høre hvilken løsning du endte med at benytte?


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis