undtagelser fra bygningreglement ang godkendelse af 1.sal

Hej.

Jeg har købt et hus som har en ikke godkendt første sal, som huset er født med og har fra husets opførelse været brugt som en kæmpe stue/hyggerum. Den er regisrreret på BBR som en udnyttet tagetage.

Jeg vil lave soveværelser deroppe og skal derfor have det godkendt, og har læst at man kan i nogle tilfælde få en undtagelse fra byggeloven ang minimum isolering osv.

mit spørgsmål er så, om nogen af jer ved hvad det kræver at få sådan en undtagelse? vil helst ikke gøre opmærksom på migselv hos kommunen før jeg er klar til at gå i gang, men hvis jeg kunne undgå at rive alle væggene ned for at efterisolere var jeg sådan set klar nu til at lave værelser deroppe.
der er 290mm isolering i væggene og 200mm på loftet, og inden jeg kontakter kommunen lægger jeg mere på loftet.

mvh Thor
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer an på hvor gammelt huset er.
For at få det godkendt, så skal du søge byggetilladelse og lave tegninger. Dem kan du godt selv lave hvis du bare er omhyggelig.
Du anfører på din ansøgning, at førstesalen kun mangler færdiggørelse fra forrige ejer og at du "regner med at der er" ---------mm. isolering. Nu ønsker du at bruge den og mener den er lavet okay og derfor ikke vil rive det halve ned. Er højden ok ellers skal du bede om disp. der. Iøvrigt kommer kommunen ikke ud og tjekker hvad du har lavet og de river slet ikke vægge ned for at måle isoleringen.
Så sæt i gang - når jeg kan, så kan du også.


Sniffer  
Tak for respons, højden og flugtveje og det hele er tilstrækkeligt så der burde ikke være problemer der. Huset er fra 1984 og født med førstesalen.

Plejer de ikke at protestere hvis man skriver at der kun er 300mm isolering? Eller er de ligeglade så længe man selv synes det er tilstrækkeligt?


Du skriver at 1. salen IKKE er godkendt, men samtidigt at den er med i din BBR registrering...
Og at 1. salen er lavet fra husets opførelse i 1984.

Når det er med i BBR er det jo også i myndighedernes kendskab og så længe du ikke monterer kviste osv vil der formodentligt ikke blive problemer med isoleringen.
Specielt ikke når du skriver du allerede nu har 290mm, hvilket jo ar langt over 1984 standard....
Faktisk tror jeg da det svarer OK til dagens krav, så med lidt mere på det flade loft vil jeg gætte på din 1. sal reelt overholder de nu gældende regler, der vist fortsat hedder BR2010.

MVH Njord

MVH Njord
Ja det lyder lidt mærkeligt men i bbr står der "udnyttet første sal 56m2" men den er ikke godkendt til beboelse.

Jeg har læst mig frem til at når man skal have noget godkendt så skal det leve op til nutidens standard, som er 400mm med svejst dampspærre og noget, men at man så kan søge om tilladelse til at lade det blive som det er. Dr står så bare ikke noget om hvilke krav man skal opfylde for at blive undtaget dagens standarder, og som sagt vil jeg helst ikke gøre for meget obs på mit hus inde hos kommunen hvis jeg skal efterisolere da det er jeg ikke klar til endnu.

Jeg er til gengæld 100% klar til at smide vægge op og nyt gulv og isolere loftet, så jeg håber meget på at jeg opfylder de krav de nu stiller.
http://bygningsreglementet.dk/

MVH Njord
den manglende godkendelse til beboelse kan skyldes manglende flugtveje i tilfælde af brand !

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis