slibning af et stuebordplade

hej alle sammen
Jeg er ved at slibe lak af et stuebord men visse område bliver hvide.
hvordan renser jeg det væk? eller hvad gør jeg forkert?
Det er ikke alle steder at det bliver hvidt.
Bordet havde en del ridser og små mørke pletter, det er renset nu, og den skal have en omgang lak 
på forhånd tak

 


På forhånd tak :)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Umiddelbart ser det ud som du har slebet mere der hvor "pletten" er, end på resten? 

MHT fjernelse af lak, er en Ziehklinge et godt stykke værktøj at bruge. Sandpapir har det med at "klokke" til, og er rimeligt dyrt i længden.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Brug en ziehklinge... den er mere skånsom.
Til nøds kan du bruge et stykke glas, som du skraber(træk mod dig selv) med (sådan bruges ziehklingen også) altid i åreretningen.
Det handler om at bruge noget der er skarpt og helt lige, så du ikke får lavet "huller" i overfladen. En kniv er ikke lige nok...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg afprøver lige om halv time

På forhånd tak :)

På billede 2 ser det ud til at det er noget meget tynd plastic laminat. Jeg tvivler på, du kan få det pænt, ved at slibe det. Når det bliver hvidt, er der sikkert fordi du er ved at slibe dig gennem laminaten.
Annonce
Jeg har brugt en hobby kniv blade som jeg holdt med begge hænder og træk mod mig selv . Det hjalp en smule. Kan man ikk fjerne laminaten?

På forhånd tak :)

det du har gang i kan du godt opgive, man kan ikke slibe laminat, med et godt resultat , selv tykkelsen på laminaten er kun ganske få mm tyk og oftest belagt med plastik, de hvide områder er fordi at du har slebet for langt ned og nej mman kan ikke fjerne det øverste lag som kun er få mm tyk hvis ikke mindre, kernen består typisk en spånplade, umiddelbart vil jeg sige at dit pjojekt har medført en skrotplade... :-(
mit bedste bud som det er nu, vil være at trække et tyndt lag spartel over, slibe det jævnt og glat og så male det.
For som de andre nævner er du på vej igennem laminaten.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jeg har givet den et tyndt lag af olie så forsvinder det hvide. Kan det ikk være jeg har slibet for meget og at der er kommet vand i det områder?

På forhånd tak :)

en opdatering:
Jeg har måttet slibe hele lakken af forsigtigt, desværre var der stadig lidt farveforskel men dog ikke så meget som før.
Jeg endte med at købe bejdsel og det dækkede 90procent af det og så fik den 3 lag lak over par dage, det er blevet så fint

Tak for alle bidrag

På forhånd tak :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også