Vejning af båd

Nogen gode ideer til, hvordan jeg vejer min båd med hånd-trailer. Det er en LM16 damjolle, som burde veje ~700 kg med motor, trailer og det løse.
Traileren er ikke indregistreret, så jeg kan desværre ikke bare køre en tur på den nærmeste DLG kornvægt - det havde ellers været nemt og ligetil. Og badevægten kan ikke klare et hjul ad gangen (selvom den kan klare mig :-) )


Jeg kan alt - når det lykkes.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at spørge politiet om du kan få lov til at køre en tur med prøveplader - de vil måske være hjælpsomme, hvis du forklarer at du skal købe en ny trailer, og at du så vil undersøge hvad for en størrelse du skal have, så du fremover kan køre lovligt.
Eller lån en trailer / leje ved en bådforhandler, så du kan køre lovligt.
Jeg har selv en trailer, men den er nok vanskelig at indstille til din båd + 2x lang køretur til sydfyn for at hente og aflevere. Måske kunne vi finde ud af noget hvis jeg kan være 120 % sikker på at bremserne ikke kommer i saltvand, og at rullerne står på samme måde bagefter.
Ellers kan du måske leje en vægt:
http://www.vejeudstyr.dk/?Platformsv%E6gte_Type_SV-G

Hvis du er meget opfindsom, kan du måske låne 11 badevægte af dine naboer:
en under næsehjulet og 5 i hver side med en planke over - og så kører du din trailer op på plankerne. Lidt storm P - hvis du har et stort plant flise-område kunne det MÅSKE lade sig gøre. Læg alle tallene sammen.
Men du risikerer også at ødelægge nogen af vægtene, og så er fidusen jo væk.
Ja det var bare et meget løst forslag, for at prøve at hjælpe - men næppe fornuftigt. :-)

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
Når jeg nu lige har taget mig sammen til at regne lidt på'et, så kan det vist klares med en enkelt badevægt, vejning under det ene hjul plus støttepkt. forrest på trailer og lidt talmagi.
Især hvis jeg alligevel har motoren ude, burde vægten ikke overskride det maksimale af en badevægt (~150 kg)

Jeg kan alt - når det lykkes.
Når jeg nu lige har taget mig sammen til at regne lidt på'et, så kan det vist klares med en enkelt badevægt, vejning under det ene hjul plus støttepkt. forrest på trailer og lidt talmagi.
Især hvis jeg alligevel har motoren ude, burde vægten ikke overskride det maksimale af en badevægt (~150 kg)

Jeg kan alt - når det lykkes.
Ja du kan jo lave en simpel vægtstangs-fordeling med en planke / vippepunkt / badevægt og så regne dig frem til resultatet. Men det kan jo nemt blive forkert, hvis man ikke er meget omhyggelig.
Men sikkert sjovt.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Nå! Det er foreløbig endt med, at jeg lånte en digital vægt hos min lokale byggemarked-pusher. Han har i øvrigt båd i samme havn som jeg, viser det sig. Vægten hængt op i frontlæsseren og stropper ned om jollen. Desværre var det usandsynlig svært at aflæse tallene, men jeg fik da en vægt. Nu afventer jeg så montering af motor og udstyr, og så vejer jeg igen.

Jeg kan alt - når det lykkes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis