Udskifte 30 stk. G4 halogen til LED

Jeg har et gipsloft i køkken med 30 (nu tomme) G4 fatninger.

Tidligere har der været monteret 30 stk. 10w 12V AC halogen spots, trukket af en stor jernkerne transformer, og med en mindre lysdæmper foran, forbundet til en LK "fjederkontakt" (dvs. klik for tænd/sluk, eller hold inde for dimmer). 

300w løber dog hurtigt op, så ifm. anden ombygning fjernede jeg spots, transformer og dæmper, og tanken er at købe LED istedet, gerne med dimmer hvis muligt.

Men... det er jo en ren jungel at finde rundt i... Der er G4 LED's til 230V AC, 12V el. 24V, AC og DC, et væld af forskellige tranformere/drivere, og svært at vide om nogle af disse passer til dæmpning med LK fjederkontakten (som jeg helst ikke vil til at udskifte).

Der går tre ledninger fra kontakten til hvor ledninger til spots er samlet, dvs. fase+nul+sort ledning (som jeg vil antage er tændledningen).

Hvor dælen skal jeg starte? Skal jeg købe driver først og finde dæmpbare LED's som passer til den - eller omvendt? Skal jeg satse på lavvolt, veksel eller jævnstrøm, eller 230V? Findes der overhovedet en dæmper til LED som passer til omtalte kontakt? Skal jeg helt droppe at dæmpe dem og istedet satse på LED's som kan modsvare de 10w halogen som sad der før i lysstyrke? Find selv på flere spørgsmål

Hvad ville I gøre?

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS
Allerførst skal du vælge lavvolt pærer, alene af den grund af dine lamper var med lavvolt før, og derfor er det ikke sikkert at de er godkendt til 230 V. Og så skal du kigge på hvilken LK dæmper du har. På LK hjemmeside er der en guide om hvilke LED driver der virker på den enkelte Lysdæmper. Og endelig skal du vælge LED så store at du kommer over minimum forbrug på Dæmper. Men det burde ikke være noget problem når der er 30 Stk.

http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/pr...uide.page?

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du vælger den som epilektriker foreslår, skal du skifte din lysdæmper ud med endnu en LK tryk med fjederkontakt. De 2 kan så sidde parallel og hver for sig "betjene" driver med dimmer. Og det kan i sidste ende sagtens være det bedste.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/47069' class='af-profile-link'>epileptriker</a> på 05-08-2015 21:26
<p>Er det sådan nogle små spot med en lille G4 stift pære? Spotsene er vel omkring 2,5cm i diameter?</p>
Ja lige præcis

<p>De fjederkontakter du nævner, er det en ganske normal kontakt med fjeder funktion? Hvis ja, så kan du bruge sådan nogle LED driver med indbygget dæmpefunktion:</p>

<p><a href="http://www.elvarer.dk/el/belysning/komponenter-tilbehor/transformere-og-led-drivere/flash-light-led-driver/led-driver-jolly-multi-dim.html">http://www.elvarer.dk/el/belysning/...i-dim.html</a></p>

Ja det er lige netop en helt alm. vippekontakt med en alm. fjeder på bagsiden så den selv vipper tilbage når man slipper.

Synes ikke den driver kan trække mange watt? De 12v DC LED jeg har set på trækker 3w pr. stk., så det kræver vel driveren kan levere 90-100w?


Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 05-08-2015 22:51
<p>Hvis du vælger den som epilektriker foreslår, skal du skifte din lysdæmper ud med endnu en LK tryk med fjederkontakt. De 2 kan så sidde parallel og hver for sig "betjene" driver med dimmer. Og det kan i sidste ende sagtens være det bedste.</p>

<p> </p>

Forstår desværre ikke? Der går kun de tre ledninger fra den vippekontakt, kontaken som den deler plads med i væggen tænder en anden lampe. Kan det ikke lade sig gøre blot med den ene som før, med den gamle trafo?

Jeg regnede med at du havde en lysdæmper og desuden en fjederbetjent kontakt så dæmper kunne betjenes 2 steder. Den driver der henvises til er for lille og den skal have 240 Volt "fast" og 0-10 volt for at dæmpe. Det kan du ikke med en normal lysdæmper.

Men iøvrigt noget vrøvl jeg fik skrevet med at skifte til endnu en skiftekontakt.
Men prøv at tage et billede af din lysdæmper, evt. fra bagsiden, så tvivl kan minimeres.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Kan ikke helt følge rådet om at bruge 12v. Som jeg forstår det, har Jørn G helt fjernet installationen - også spots, transformer mv. og har nu tomme huller i loftet? Har man indbygnings-pladsen, kan jeg ikke se hvorfor man skal vælge 12v og den ekstra kompleksitet det giver (transformer) fremfor 230v og GU10-lyskilder. Eller overser jeg noget?

Jeg har selv skiftet væk fra 12v i forbindelse med overgang til LED. Jeg har haft problemer med transformer der jævnligt slukkede og skulle "køle af", sikkert fordi den var defekt. Så det var helt rart at slippe for den ekstra kompleksitet.

Mvh. AllanE
Skrevet af ev elmand på 06-08-2015 11:47

Jeg regnede med at du havde en lysdæmper og desuden en fjederbetjent kontakt så dæmper kunne betjenes 2 steder. Den driver der henvises til er for lille og den skal have 240 Volt "fast" og 0-10 volt for at dæmpe. Det kan du ikke med en normal lysdæmper.

Men iøvrigt noget vrøvl jeg fik skrevet med at skifte til endnu en skiftekontakt.
Men prøv at tage et billede af din lysdæmper, evt. fra bagsiden, så tvivl kan minimeres.

Jeg havde egenligt ikke regnet med jeg skulle genbruge dæmperen, bla. fordi jeg synes den larmer kraftigt. Forumet vil ikke lade mig uploade en JPG på små 256Kb :/

 

 

Jørn G, du skal lægge billeder ind via "billed-knappen" i stedet for "vedhæft filer". Så er der (næsten) ingen grænser for størrelsen:

 


Mvh. AllanE
Skrevet af AllanE på 06-08-2015 11:50
Kan ikke helt følge rådet om at bruge 12v. Som jeg forstår det, har Jørn G helt fjernet installationen - også spots, transformer mv. og har nu tomme huller i loftet? Har man indbygnings-pladsen, kan jeg ikke se hvorfor man skal vælge 12v og den ekstra kompleksitet det giver (transformer) fremfor 230v og GU10-lyskilder. Eller overser jeg noget?

Jeg har selv skiftet væk fra 12v i forbindelse med overgang til LED. Jeg har haft problemer med transformer der jævnligt slukkede og skulle "køle af", sikkert fordi den var defekt. Så det var helt rart at slippe for den ekstra kompleksitet.

Sorry, åbenbart mig som ikke kender den rette terminoloi. Jeg troede et spot var selve halogen-pæren, det er åbenbart ikke tilfældet :/ Men jeg har "kun" fjernet pærerne og trafo+dimmer, G4 soklerne sidder der stadig, så der er ikke huller i loftet.

 

Skrevet af AllanE på 06-08-2015 12:00

Jørn G, du skal lægge billeder ind via "billed-knappen" i stedet for "vedhæft filer". Så er der (næsten) ingen grænser for størrelsen:

Hmm, det var også den jeg brugte. Forumet skrev blot den ikke ville godtage den, men kan de den har vedhæftet billedet som fil alligevel

 

 

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis