Tør metallisk moterstop (Mariner 9,9)

Hej 

Jeg har et problem med min 2-taks Mariner 9,9 (ca.1995) efter at være kommet til at fylde noget gammelt-dårligt benzin på, hvorefter den døde. Den fik herefter lov til at stå I 14 dage inden stemplerne blev banket fri.

  1. Forsøg: stemplerne blev banket fri. Stempler og kamre blev renset for fastgroet sort svans, så de blev glatte igen. Tændrørene blev renset for rust med fin sandpapir og benzinfilteret blev tømt og renset.
    1. Motoren lød metallisk tør (hvilket vi tænkte skyldes manglende benzin+olie) og ville ikke starte
    2. Når der blev hældt lidt benzin direkte i kammeret skete der en lille eksplosion, men motoren startede ikke. igen lød den tør, når start-snoren blev trukket.
  2. Forsøg: Karburatoren blev herefter blev skilt ad, renset og pudset for at sikre der var fri passage.
    1. Motoren lyder stadig meget metallisk tør.
    2. Når der blive hældt benzin direkte I kammeret sker der en eksplosion som så slutter igen når benzin er brugt.

Nogle der har bud på hvorfor den lyder så ’tør’. Hvorfor det virker som om der ikke kommer benzin til stemplerne og tændrørene. Og hvad der kan gøres for at få benzin til stemplerne.    

Vh. Benny 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er forhåbentlig ikke noget der eksplodere i motoren, den skulle gerne nøjes med en forbrænding.

Det kunne lyde som om du skal have renset karburatoren....

Hvis du skulle banke stemplerne fri er det uden tvivl fordi de har været sat på grund af manglende smørring eller køling, det forklarre også den metalliske lyd. Du kunne passende starte med og hælde 20-30 dråber totaktsolie ned til stemplerne og trække en del gange i snoren uden tændrør i cylindrene.

Kan du efterfølgende ikke få motoren til at gå sidder stempelringene formodentelig fast i stemplerne. Derfor skal du have topstykke og cylinder af for og inspicere skaderne samt udskiftning af defekte dele.

Hvis stemplerne ikke har været sat for hårdt han man sommetider "nøjes" med en udskiftning af stempelringene og derved få noget kompression på motoren så den kan gå nogenlunde, det vil dog formodenteligt aldrig blive helt godt.

Pøj pøj med reperationen.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis