Nogen med forstand på ventilationsanlæg til kælder?

Jeg overvejer at etablere automatisk ventilation i vores kælder der er ca. 70 kvm og som er inddelt i mange rum. Jeg har kigget lidt på Siku/Vents etrums systemerne, der kan køre i serie. De fåes til ret gunstige priser i Tyskland.

De har varmegenvinding hvilket er en fordel om vinteren da kælderen er opvarmet. Ved varmegenvindingen var ideen at enhederne skifter mellem ind- og udblæsning i hver side af kælderen (de røde pile). De mindre rum i midten af kælderen skulle så ventileres med standard (billigere) kanalblæsere.

Jeg ved ikke om det er overkill med fire varmegenvindingsenheder, eller om man kunne placere to på en bedre måde? Jeg havde kigget på de mindste ventilatorer 100 mm til ca. 20 kvm rum (Vents RA1-25 til 350 Euro).

Mht. toilettet så havde jeg tænkt der kunn monteres to alm kanalblæsere osse.

Er der nogen på forum der har forstand på dette og evt. selv fået noget tilsvarende etableret. Lige pt. er der ingen udluftning i kælderen, kun når jeg åbner vinduerne.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan ikke kommentere 'konceptet', men ville undlade at blande toilet med andre rum. Der vil man gerne 'være for sig selv', og uden for vil man undgå lugt.

 

Hvis det var mit projekt, og kælderen ikke blev brugt til beboelse og konstant ophold ville jeg etablere en traditionel urstyret ren udsugningsventilation fra toilettet. Og herfra udsuge 50% af kælderen rumvolumen et par   gange i løbet af natten. Samtidig vil jeg installere et hygrometer så jeg kunne holde øje med fugtniveauet. Grunden til at udsugning og dermed tilførsel af erstatningsluft skal ske om natten (efter duggens fald), skyldes at på dette tidspunkt er udeluftens fugtindhold lavt gr. temperaturen. Om dagen hvor temperaturen er høj vil udeluftens fugtigheds indhold være højt. Husk at du skal etablere spjæld til tilluft i kælderens øvrige rum. Ved at indstille dem kan du sikre at alle kælderens rum bliver ventileret.

Jeg tvivler på at du vil kunne få rentabilitet i at etablere vekslede løsninger.

Håber du kan bruge indputtet, om ikke andet så kan du som et forsøg etablere løsningen for et par hundrede kr. og se om det skulle ikke afhjælper dit problem, førend du kaster dig ud i mega investeringer, med mindre at du har røven fuld af penge og mangler noget at brugen dem til 

 

mvh

allan

Du får lige lidt bonus info. Her kan du på side 43 se en dugpunktkurve https://books.google.dk/books?isbn=8777900618 Hvis du med fx et infrarødt termometer finder temperaturen rundt omkring på kælderens vægge og du kender luftens relative fugtigheds indhold fx fra et hygrometer, kan du se om der er risiko for at der sker en vandudfældning på væggene.

håber det er en hjælp
mvh
allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis