Hvordan vælger man fliser?

Vi skal snart vælge fliser til bryggers og to badeværelser i vores nye hus, og vi synes godt nok det er meget svært at vælge. 

Indtil videre har vi følgende krav:
- Vi kan godt lide fliser der er 30x60 cm, men vi har slet ikke låst os fast endnu
- De skal være nemme at holde rene, dvs. de må ikke være for mørke
- De skal have mindst slidstyrke 4

Er der andre krav vi burde have med?
Vi overvejer lidt at bruge de samme fliser i både bryggers og badeværelserne, hvad tænker I om det?

Har I ellers nogen råd til hvordan man vælger fliser? For vi synes godt nok det er meget svært, når man står og ser på en lille plade af fliser

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal vel ikke være samme flise på gulv, og væg? Går ud fra der skal være fliser på noget væg i badeværelset? Væg fliser behøver jo ikke være slidstyrke 4

Jeg ville tage i nogle af de store flise butikker/centre og kigge der. Der er mere end rigeligt med inspiration. Google selv nogen i nærheden af dig selv, også ud og kig. Kan jeg varmt anbefale.
Og lån så vareprøver med hjem, så du kan få en fornemmelse af størrelse og farve i de rum, hvor de skal bruges.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej.
Du skal tænke på at du skal have fald på gulvet i badeværelset, man kan ikke lave et rigtigt fald med så store klinker. De vil simpelthen begynde at lave bagfald nogle steder og tande helt vildt. (højdeforskel) der skal i hvert fald ikke større end en 30x30 flise. Og det allerbedste er en 20x20/15x15 i badeværelset og en 10x10 i brusenichen.
Og hvis der skal større fliser end dette, er det bedst med unidræn fra væg til væg med ensidigt fald i baderummet og et i brusenichen hvor der lægges en bort i skillelinjen fra baderum til brusenichen. Så kan der lige gå..
Hvis de skal være nemme at holde rene. Så ville jeg nok vælge en beige klinke med en fuge der ikke er lyser en koksgrå i gulvet og lysegrå på vægge.
en flise som denne måske:
https://www.google.dk/search?q=beig...mp;imgrc=_
Og så ville jeg gøre som Jenshøj skriver.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Alt er jo en smagsag. Jeg vil give den studerende bygningskonstruktør ret i at store fliser kun egner sig til et langsgående afløb. Men man installere jo næsten heller ikke andet, når man bygger nyt i dag.

Jeg kan anbefale dig at kigge nærmere på fliser i natursten, da holdbarheden overstiger alt andet. Det er jo det samme materiale hele vejen igennem. De kan let slibes lidt ned og komme til at ligne sprit nye fliser igen.

Jeg har ved mig valgt travertin som er spartlet og slebet i 30 x faldende længder. Det naturlige udseende, hvor ikke 2 fliser er ens i hverken mønster eller længde kan jeg rigtig godt lide. Mine fliser er 30 til 90 cm lange hvilket jeg syntes er pænt når det ikke ligger i et bestemt mønster. I bruseren på væggen har jeg valgt 15 x faldende længder for at at det bliver for voldsomt, men her findes også 5 eller 10 cm alt efter hvad man er til. Man kan også købe dem 30(15,10,5)x60 cm hvis man ikke kan lide den faldende længde.
Ydermere er de også nemme at modificere hvis man skal lave nogle specielle fliser, hvor man får synlig kant. Her spartles de let op og slibes, så det ligner en million. Man kan også bruge dem som sokkelsten ved enten købe færdige eller lave lækre kanter, som man normalt ikke kan med fliser.
Og vedligeholdelsen... den er lig nul når de først er blevet behandlet efterfølgende.
Vil anbefale at du ikke bruger for meget energi på det har brugt meget tid på valg af fliser og blev ikke super lykkelig over det. Fugen skal være et standard gråt produkt alt andet er noget rod har fuget halvdelen af mit hus med en speciel fuge som man nu ikke umiddelbart kan få længere.

Spor dig ind på farve nuance og derfra er det tegnebogen der skal styre hvis du spørger mig. Størrelsen vil jeg ikke rådgive dig om men der kan hurtigere knaldes en palle 30x30 ud på gulvet end en palle 60x60 klinker men det er bare mit synspunkt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Gammel tråd..
Udover det bliver det måske lige rustikt nok, med IBF fliser på badeværelset...

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 20-04-2016 10:33
Gammel tråd..
Udover det bliver det måske lige rustikt nok, med IBF fliser på badeværelset...

 

nu ikke så traditionel  Er det ikke moderne at bryde normerne lidt, og vælge noget som alle andre ikke har 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også