Nye trævinduer

Jeg har i noget tid haft besluttet at jeg ville udskifte mine vinduer da de eksisterende er fra 70'erne og dermed både utætte rammer og med dårlige vinduer. Men projektet stagnerer lidt da jeg ikke kan finde ud af hvad jeg skal vælge.

Helt overordnet ser har jeg besluttet at det skal være trævinduer da jeg synes det passer bedre og er pænere end aluminiumsvinduer. Mit hus har et ordentligt udhæng så jeg er ikke så bange for at træ ikke skal holde i lang tid. Jeg er stadig i tvivl om jeg skal købe nogle lakerede helt mørkebrune eller om jeg tør vælge ædeltræ. Der er ingen tvivl om at det sidste ville være flottest, men jeg er bekymret for hvor meget vedligehold man skal lave for at undgår de bliver lysegrå og triste at se på. Skal de slibes og olieres og hvor ofte? Og hvad vil i i øvrigt anbefale?

Min anden problematik er at vi skal have skydedøre i huset. Disse skal være i forlængelse af nogle store gulv til loft fastkarmsvinduer. Ideelt satte vi to skydedøre der åbner hver sin retning uden en stolp i midten op, men det er kun i Velfac 200 og Ideal combo der laver disse. Disse er desuden ikke forskudte i forhold til hinanden, hvilket også er ret smart. Men da det er Alu giver det ikke rigtigt mening, da det ville se fjollet når resten skal være træ. Jeg har et par gange spekuleret på om man kan købe dem i en version hvor de er beklædt med træ...

De træskydedøre jeg har kunnet finde er alle forskudte og de har et voldsomt bundstykke og også et ganske stort topstykke (eller hvad det hedder). Jeg ville helst at fastkarmsvinduerne og skydedørene flugter, og den eneste løsning jeg kan tænke er at købe fastkarmsvinduer der også har diss voldsomme top og bundstykker, men det er ikke en idiel løsning, da jeg helst vil have en så smal karm som muligt. Nogle forslag til hvad jeg skal gøre?

Mit sidste spørgsmål. Hvordan vælger jeg en producent der laver kvalitet. Egentligt kan jeg godt lide Rationel, jeg synes bare det er iriterende at deres karme er 1cm bredere end alle andre producenter jeg har kunnet finde. Ellers kan jeg læse at Storke, KPK, Outtrup og en stak andre skulle lave gode vinduer. Det er vigtigt for mig at vinduerne er samlet præcist og at de er lavet i kvalitetsmaterialer. Jeg bliver i dårligt humør af at kigge på ting der ikke er lavet ordentligt . Hvad er jeres erfaringer med kvaliteten fra de forskellige proucenter?

Mvh Christian

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
med hensyn til din skydedør som du gerne vil have åbner op til begge sider, har du overvejet en terrasse foldedør de laves i meget gode kvaliteter, på f.eks at kigge på www.lacuna.dk
Jeg købte for 20 år siden en hel del Storke vinduer, døre, vinduespartier og vinduer.
De var godt nok noget dyrere end en del af samtidens konkurentprodukter, men når jeg kigger på dem i dag, er der ikke et eneste, der skriger på udskiftning. Et enkelt lille termoglas er blevet utæt, men det er dog til at komme over. En enkelt gummitætningsliste i en dør, er faldet af.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis