Drejebænk hvilke

Dav i gruppen

Jeg ved der har været en tråd der ligner denne, men alligevel.

Jeg overvejer at anskaffe en drejebænk, men hvilken?

Ifølge den anden tråd, er vist nogle år gammel, skal det være en 100 kgs maskine. Har kikket lidt rundt og er ikke blevet klogere af de t. Så sp: Hvilken drejebænk, ny, på omkring de 100 kg skal/bør det være.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er såmænd ikke vægten som sådan, som er afgørende, men at maskinen er nogenlunde ordenligt konstrueret.
Gode vanger er tunge, og deraf vægten.

Gå på jagt efter en gammel maskine som har stået på en skole (folke- eller teknisk-), eller kig på DBA om der er en gammel som ser fornuftig ud.

Hvis vangerne står uden rust, er maskinen næppe helt forfærdelig.

Fald ikke for at købe en for stor maskine, de bruger normalt en s..... stor startstrøm, så se efter at den kan køre på en 16A kraftgruppe...

God jagt.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Det store spørgsmål er hvad du skal lave, størrelse og materiale.
Når du ved hvad størrelse du skal arbejde med, så læg en del ekstra til, da det gerne griber om sig efterhånden som man får prøvet at bruge maskinen (hvor mon jeg ved det fra )

Selv startede jeg for ca 3-4 år siden med min første drejebænk, som var en hobbymat md65, efter små 2 år voksede den til en Emco compact 8, og det ville da heller ikke gøre noget om den blev et nummer større

En anden væsentlig ting er hvad dit budget er på til den ?

Der fås maskiner fra 4-6000 ny, og op til mere end et hus koster.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Dav Neubert

Jeg skal lave nogle små stikel holdere i stål, gevind m3 30 mm lang og anden ende, ø 8-10 hvor i der fræses en slids på 2*6mm. Og noget i messing, men det kan alle maskiner jo klare.
Jeg har kikket på en Rotwerk EDM 350 DR.
Hvad mener du om denne maskine??

Glem den Rotwerk, det har været behandlet i en anden tråd.
De var mig der skrev det om de 100 kg, ikke fordi det er et magisk tal, men bare for at give et indtryk af hvor meget gods der minimum skal være i en maskine.
Et eksempel på en lækker maskine i "hobbyformat" er en Weiler LZ 280, og den vejer omkring 500 kg. Men der skal du have tegnebogen med!

En populær størrelse på en maskine til hobbysmåting er 250 x 400, nogle gange 250 x 550. Det er kinamaskiner fra nogle få fabrikker som sælges under snesevis af navne, eksempelvis "Quantum", "Optimum", RC Machines" osv.

Her et par eksempler: http://www.werkzeugmaschinen-baxmeier.de/shop14/444/nonJava/katalog.html


Tallene angiver hvor stor en diameter hhv. længde dit emne kan have. Du vil nok aldrig bruge hele den kapacitet, men det er rart at have plads omkring emnet når man arbejder.

MvH,

Bent.

Ok, har kikket på dit link. Nu er jeg ikke så god til tysk, men forstår på dig, Bent, at det var 3 maskiner at vælge imellem. Jeg vil helst handle i Dk. Findes tilsvarende maskiner i Dk, helst i og omkring Odense. Jeg har fundet en Luna MLF 1022, er det noget du kan anbefale.
Annonce

Luna´en ser ikke helt tosset ud, den mindre meget både i størrelse og konstruktion om emco´en jeg selv har

Dog kan et godt råd være at tjekke tilgænglighed og pris på reservedele.

Hvad det angår er emco pebberet, feks. gav jeg for 14 dage siden 600kr for en "gennemsavet møtrik med en stift i hver del"  det er så dem der hedder clasp nuts og bruges til at aktivere tilspændingen


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
OK, for at hjælpe dig lidt videre:
jeg skyder på at 75% af alle kinadrejebænke der findes på markedet oprindeligt kommer fra SIEG i Shanghai. Hver importør får maskinerne malet i sine farver og får sat sit navneskilt på.
Den størrelse maskine jeg peger på (250 x 400/550) hedder SIEG C6.

Den danske importør er Global Tools, men de har af en eller anden grund den model ikke i programmet.

Men nu ved du i det mindste hvordan/hvor stor en sådan maskine er.

MvH,

Bent.
Luna MLF 1022 er en kombimaskine? Det kan jeg egentlig kun fraråde. Skæg for sig og snot for sig, du betaler for noget du ikke bliver glad for.
Bortset fra det, den ser ud til at komme fra Polen, hvilket nok er en god ting.

MvH,

Bent.
ok du vil anbefale en Sieg C06.
Kombi maskine vil du ikke anbefale, ok ser om jeg kan finde en C06.

Der er jo en jungle at finde rundt i alle de maskiner.
Hvis jeg nu skal have en fræser hvad skal jeg så gå efter, også fra Seig.

Jeg takker mange gange for hjælpen.

"Anbefale"?
Nej, egentlig vil jeg anbefale en Weiler eller en Schaublin, men det er ligesom at anbefale en Ferrari frem for en Dacia.
Jeg påpeger bare at under lakken på 75% af alle de 250 x 400 maskiner du finder befinder der sig en SIEG C6. At en maskine er meget udbredt er lidt af en kvalitet i sig selv (reservedele, tilbehør, erfaringer osv.). Så om du køber en SIEG eller et andet "fabrikat" af den samme maskine er et fedt.
Kavlitetsmæssigt kommer den aldrig i nærheden af en rigtig værktøjsmagerbænk, men den er god nok til formålet.
Jeg har selv en Quantum 250 x 550 som jeg har været godt tilfreds med, den er massiv nok til at arbejde i stål og kan dog stå på min arbejdsbænk.

MvH,

Bent.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også