16 årig myndighed?

Hej alle

Min datter på 16år har sagt ja til en "gratis gave" på nettet og fik så en regning på porto 50,-

Hun har så kommet til mig efter de har sendt det til inkasso 600kr nu. (hun troede åbenbart at det ville forsvind af sig selv)

Mit spørgsmål er så.

Kan de lave tillade sig det og er det overhoved bindende, da hun kun er 16år?

Det er lidt en prinsipsag nu, men vil selvfølgelig høre om det har noget at sig og jeg kan gøre noget?

Kan hun indgå en bindende kontrakt som 16årig?


it is better to burn out than to fade away
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der står lidt her, som måske kan bruges:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Aftaler-og-Abonnementer/Abonnementsguide/umyndige

Det der nok kommer tættest på er:
"Barnet eller den unge kan i princippet heller ikke købe varer pr. efterkrav. Hvis barnet alligevel gør det og bagefter betaler med penge, det selv råder over, vil handlen dog være gyldig."

Så hvis hun har modtaget en regning efter hun har fået varen, og dermed ikke har betalt kontant, så er handlen vist ikke lovlig.

Omvendt, så har der måske stået i betingelserne, at man skulle være over 18 for at indgå aftalen. I så fald kommer det nok ind under:

"Hvis barnet eller den unge har givet forkerte oplysninger om sin alder, så sælgeren måtte tro, at han handlede med en myndig, vil han i nogle tilfælde kunne kræve erstatning for det tab, han har haft."

Takker
Tror det er en købeklub. De sender Pakker efterfølgende.
Købeklubber

En umyndig kan ikke melde sig ind i en købeklub, hvor man binder sig til at købe varer. Indgår barnet alligevel en sådan aftale, vil den være ugyldig.Lige som for voksne kan det ske, at barnet uden at vide det, bliver medlem af en købeklub, fx ved at købe billige film eller cd’ere på postordre. En sådan aftale vil også være ugyldig.

it is better to burn out than to fade away
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis