Prisforskel på betontagsten og tegltagsten?

Vi er i gang med at indhente tilbud på et nyt hus på små 300 m2 med dobbelt garage m.m. Jeg kan læse at en del herinde mener tegltagsten er et betydelig bedre produkt end betontagsten, og prisforskellen ikke er så stor.

Jeg har nu snakket med to forskellige byggefirmaer, og de siger begge at prisforskellen på betontagsten og tegltagsten er ca. 50.000 kr. Synes I det lyder som fair prisforskel?

En prisforskel på 50.000 kr. vil være nok til vi vælger betontagsten fremfor tegltagsten, der er 30 års garanti på betontagsten, og en almindelig dansker kan alligevel ikke se forskel.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tegl lægges af murer, og betontagsten lægges af tømrer, men alle tømrer kan lægge tegltag også, så prisen på lægning er ikke meget større normalt, udover lidt flere bindinger, er falstagsten ikke meget sværer at lægge frem for betontagsten, det er kun vingetegl som er mere tidskrævende.
 

B&C betontagsten koster ca. 80,- pr. m2 /  9,- pr. tagsten

http://www.xl-byg.dk/produkter/trae...330-mm.htm

B&C protector ca. 100,- / 11,- pr. tagsten

 

IBF koster ca. 90,- pr. m2 / 10,- pr. tagsten
http://www.xl-byg.dk/produkter/trae-og-byggematerialer/tag/betontagsten/ibf-dobbelt-s-tagsten-sorte-betontagsten.htm

 

IBF har en Øko Plus til 139,- pr. m2 som er mere modstandsdygtig over for mos ligesom B&C protector.
15,- pr. tagsten
http://www.xl-byg.dk/produkter/trae...agsten.htm

 

Nu er de fleste forhandlere ikke meget for at skrive priser på deres hjemmeside, eller reklamer for den sags skyld, det er tit skjult med eksempler på 100-200,- m2 komplet tag for en fast m2 pris.

Men et alm. billigt tegltag koster fra 9,- 15,- pr. tagsten, mere eller mindre det samme som betontagsten, der skal bruges lidt flere bindere da hver anden frem for hver 3 tagsten bindes, også er rygning og dobbelt vinget lidt dyrere omkring, men der anvendes jo ikke så mange af dem, så 50.000,- mere for 300 m2 tag er helt i vejret.

Det er 166,- mere pr. m2, hvilket er for meget, med mindre der er valgt dyre engoberet eller lakeret tegl.

Creaton Sinfonie ved jeg fåes ned til 110,- pr. m2, dvs. 20-30,- mere pr. m2 end betontagsten, så er der sku langt op til de 166,- pr. m2

Ved et alm. hus 120-200m2 er prisforskellen normalt ikke over 10-12.000,- mellem beton og tegl, ved alle de tilbud jeg har givet, og jeg valgte tagsten fra Brandenburger, Creaton og Meyer Holsen for det meste, som alle er kvalitets tegl fra V.Meyer.

Kan forstille mig de vælger at give dig en pris på feks. Hollander fra Monier, eller nortegl fra samme.

De lægger omkring 140-150,- for alm. teglrød, også giver de dig et væsentligt højere pris på lægningen desværre.

Men uden at vide hvilket tagsten de giver dig "tilbud" på er det jo også svært at sige om det er dyrt eller ej, man kan få tegltag fra under 100,- pr. m2, så det er ikke m2 prisen der er så stor forskel på.

Koluda: Mange tak for det meget gode svar! Jeg synes også det lød alt for dyrt, så jeg vil lige prøve at tage det op med byggefirmaerne igen.

Begge byggefirmaer nævnte noget med, at det var fordi der skulle et meget bedre undertag under en tegltagsten, og derfor blev det meget dyre. Giver det mening?

Nej, overhovedet ikke.

Det er kun vingetegl der er mere "utæt" end betontagsten, og derfor kræver et bedre undertag, men nu bliver jeg jo nysgerrig for lyder til de har et billigt undertag med i den oprindelige pris.

Som minimum skal der da anvendes middel høj klasse undertag, og det kan anvendes selv under vingetegl, så har du ringere undertag end dette i tilbuddet, ville jeg da uanset tagstenen vælge et bedre undertag.

Tjek evt. her på nedenstående link, om det undertag de har valgt ligger i middel høj klasse.

Klassificering af undertag hos DUKO


Falstagsten med 10-15 mm høje dobbelt fals er væsentligt tættere end betontagsten som kun har 2 små vandrette 3mm false, så begge byggefirmaer lyder i mine ører enten totalt uvidende, eller vælger kun betontagsten pga. en bedre fortjeneste til dem selv, uanset hvilket forklaring der er, så er de i hvert fald ikke nogen gode rådgivere omkring valg af løsninger og materialer, så håber du gennemgår projektet med uvildig rådgiver også.

Koluda: Jeg har heldigvis ikke valgt byggefirma endnu Endnu engang mange tak for svaret!
Var så lidt...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis