Støbe ny udendørs betontrappe

Hej alle

Jeg skal snart igang med et nyt projekt, som består i at støbe en ny betontrappe.

Jeg har rådført mig med min lokale murer, som anbefaler først at støbe i beton og dernæst at pudse trappen.

Det giver mening såfremt stødtrin og trin er regulære sider og flader, men jeg overvejer at lade mig inspirere af følgende side: http://www.arkinst.com/blog/wp-content/uploads/2012/08/IMG_6768.jpg

Min bliver blot en del bredere - og med 6 trin i alt.

Jeg har ikke talt med fyren, som har støbt denne trappe, men umiddelbart tænker jeg at det bliver vanskeligt at pudse den. Og ville man i så fald pudse alle sider inkl. dem som er under trinnene?

Sagt på en anden måde - hvis man pudser den trappe så ender man jo ude men en helt anden "form" på trappen. Med et 1cm lag puds på all sider vil trinnenes tykkelse jo øges med 2 cm.

Hvis jeg nu dropper puds-laget betyder det jo at jeg skal glitte direkte på betonen. Og det er for så vidt nemt nok på de vandrette trin. Men resten (stødtrin mv.) er jo dækket af forskalling mens den hærder. 8 dage ca. tænker jeg. På den vis ender jeg med at have en fin glittet overflade på trinnene - men en forskallings-overflade på resten, da jeg jo ikke kan bearbejde det når der er gået 8 dage - mon det gør noget?

Gode råd eller ideer?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

for mig ser det ud som om betontrappen på billedet, er støbt i en form der har vendt "på hovedet" og så er trappen stillet på plads efterfølgende.
Bliver det ortenligt vibreret, og lavet af stærk beton, er efterfølgende pudsning ikke nødvendig, og vil være en dårligere løsning, end at støbe det hele i et hug.

Men skal den støbes på pladsen, er det nok ikke nemt at opnå en god finish, så skal man pudse den op bagefter.

 

Men her har de da lavet en pæn stor trappe, som så sættes på plads...

 

Ja det kan jeg da godt se, men den er jo så heller ikke pudset efterfølgende.
Men får man vibreret betonen, og glitten den på rette tidspunkt, får man også den mest holdbare løsning.

Hvis du laver formen med støbeplader, bliver forskallingssiderne meget glatte. Opgaven er at få luftbobler ud, og det er her vibratoren kommer ind i billedet. Og så skal betonen være meget tørt blandet, så du ikke kommer til at glitte af oven i en vandpyt. Når man vibrerer er der tilbøjelighed til at vandet søger oven på.
Du kender vel de grundlæggende mål som et trappeløb bør have for at den er god at gå på.
Det er 2 gange lodret + 1 trin skal tilsammen give 62-64 cm (Og her tæller den del af trinet der går ind under det næste trin ikke med)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Rigtig fed trappe den du linker til   Fandt du nogensinde en god løsning?


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis