Renovering af københavnerlampe

Hej LDS!

Jeg har været ude at købe nogle københavnerlamper, og derfor vil jeg gerne høre om der er nogen der har nogle erfaringer med at renovere dem? 

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De kan være lidt svære at skille ad pga. rustede skruer.
Men hvad mener du med "renovere"?

Originalt er de forsynet med en kolbe af natriumdamp-typen, samt tilhørende starter mm.
Den giver et gulligt lys, som måske ikke er den mest tiltalende indendørsbelysning.
Hvis det er det, de skal bruges til.
Hej! Tak for svar! Ja den skal bruges indenfor! Hvad skal jeg skifte ud hvis en normal pærer skal passe til den? Jeg tænkte bl.a. også på hvordan man renser den/ rengører den! Er der noget af "indmaden" som skal fjernes? (ting som fatning og andre elektroniske ting) Og har du nogen erfaring med om man skal give den noget voks når den er blevet rengjort?
Du skal have sat en ny fatning i til den type pære du har tænkt dig at bruge. Også skal du finde et eller andet polermiddel til det metal den er lavet af. brasso eller noget andet, som passer. Også igang med at gnubbe :p

Det er rigtigt.
Jeg har brugt at gennembore messingbolten i en af de originale kabelindføringer.
Starter og kondensator inde i lampen er der ikke brug for mere, men fatningen kan godt genbruges.
Polermiddel?
Så skal der krasse sager til.
Københavnerlampen er pulverlakeret i brun.

Slibning, grunding, ny lak.

Men nogen foretrækker det "autentiske" udsende, - gerne med et par fugleklatter på!

For det første er lampen i glasfiber, så Brasso er nok ikke vejen frem.
De originale holdere til Glaspladen har jeg til gengæld problemer med at åbne... Skal der bare tages hårdt fat, eller skal de vrides til siden?

Green

Annonce
Skrevet af nikolajgellert på 28-07-2015 21:34

Hej LDS!

Jeg har været ude at købe nogle københavnerlamper, og derfor vil jeg gerne høre om der er nogen der har nogle erfaringer med at renovere dem? 

 

hej nikolajgellert sætter en del københavnerlamper i stand... så hvis du gerne vil have nogle fif, er du mere end velkommen til at kontakte mig. 

 

 

 


www.steinbeck.dk - Instagram: steinbeckdk
Skrevet af nikolajgellert på 07-08-2015 18:32
Hej! Tak for svar! Ja den skal bruges indenfor! Hvad skal jeg skifte ud hvis en normal pærer skal passe til den? Jeg tænkte bl.a. også på hvordan man renser den/ rengører den! Er der noget af "indmaden" som skal fjernes? (ting som fatning og andre elektroniske ting) Og har du nogen erfaring med om man skal give den noget voks når den er blevet rengjort?

 

Lampen er lavet af glasfiber, så en fugtig klud så eller en tur med højtryksrenseren kan anbefales. 
derefter lader du den tørre og kan så enten slibe med sandpair eller lade dem blive som den er.

Bivoks er en god ide, da det gør overfladen mere glat. 

du skal fjerne alt elektrroniske ting inden i den hvis du vil have den med en E27 fatning. ellers går pæren pga. for meget strøm. 

dvs. konverter, relå og alle skal ud. 

derefter sætter du en ny fatning E27 i. 

samler den igen og hænger den op. 

 


www.steinbeck.dk - Instagram: steinbeckdk
Skrevet af green på 18-08-2015 21:39
For det første er lampen i glasfiber, så Brasso er nok ikke vejen frem.
De originale holdere til Glaspladen har jeg til gengæld problemer med at åbne... Skal der bare tages hårdt fat, eller skal de vrides til siden?

 

hen Green, ja du skal faktisk bare tage godt fat, eventuelt brug en skruetrækker til at trække med eller en tang. når du har læstnet den skal du dreje den til en af siderne, det gær du med alle 3 og afmonterer virene der holder glaset.

 


www.steinbeck.dk - Instagram: steinbeckdk
Skrevet af vile på 07-08-2015 21:31

Det er rigtigt.
Jeg har brugt at gennembore messingbolten i en af de originale kabelindføringer.
Starter og kondensator inde i lampen er der ikke brug for mere, men fatningen kan godt genbruges.
Polermiddel?
Så skal der krasse sager til.
Københavnerlampen er pulverlakeret i brun.

Slibning, grunding, ny lak.

Men nogen foretrækker det "autentiske" udsende, - gerne med et par fugleklatter på!

man kan med fordel lade den ligge lidt i noget WD40 eller andet oplæsenden rostmiddel... det plejer at virke...og messingboltene kan løsnes og man kan genbruge vire systemet 

Københavnerlamperne er lavet af brun glasfiber,. de er ikke behandlet med pulverlak... ikke nogte jeg har oplevet i vært fald.. måske der er forskel.. men som udgangspunkt, sandpapir for at slibe dem ned og vand sæbe og fortyndere er meget gode ting at bruge. 

 

 


www.steinbeck.dk - Instagram: steinbeckdk
Okay, glem alle de råd folk har givet dig uden forstand.. Lampen er lavet af glasfiber så vask den med sæbevand, glem alt om sandpapir og fortyndere, så slipper du også for at skulle investere i maske, handsker osv.. Når lampen er vasket skal den vokses eller lakeres.. Grunden er at lampen er lavet af glasfiber, så vokser eller lakerer du den slipper du for at lampen begynder at "skalle" og fylde dit hjem med glasfiber partikler.. Ny fatning til normal pærer er også en god idé hvis den skal bruges indendørs.. Thats it
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis