Impulskøb

Som det er sket så mange gange før har jeg igen fået gjort mig et impulskøb. Har svært ved og lade være hvis prisen er den rette og jeg mener jeg kan få brug for det.

Denne gang drejer det sig om et Bosch professionelt diamant boresæt.
Det er et komplet jeg fik i byggemarkedet til 70 procent under norm pris. Det indeholder 5 diamant kopbor, der har størrelserne 38 mm, 52 mm, 65 mm, 117 og 128 mm.
Der er både holder til sds plus og norm borepatron.
Her kommer så min bekymring.

Tror i min boremaskine kan klare det eller skal jeg anskaffe mig en større. Har kigget lidt på kerneboremaskiner, men prisen virker meget høj og så ligner det en anden type opsætning end den jeg har. Noget hvor boret skrues direkte på maskinen.

Den maskine jeg har er en Bosch GBH 2-28 DFV 850 watt.

De mindste bor er jeg ikke så nervøs for, mere de 2 store.

Skal lige siges dette sæt er til tørboring så intet behov for vandegnet boremaskine.

Hvis i ikke mener min nuværende maskine har kapacitet nok hvilken vil i så anbefale? Og gerne til en rimelig pris.


Mh Brian
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer an på hvad du skal skære i. Når jeg laver huller i 117/128 bruger jeg min baier bbm911. Har en Dewalt 900w men den batter intet........
Hej Stenkrog

Morsten/ beton var min tanke.

Men min første tanke da jeg så sættet var den 117 mm kop. Har flere gange stået med en beton eller plastik brønd hvor et 110 mm kloak/dræn rør har skullet ind i og man har måttet fuske med og få boret en masse huller for derefter og slå det ud.
Bliver trodsalt markant bedre stykke arbejde med denne kop istedet.

Har også selv en dewalt boremaskine på 1600 watt men det er en sds max. Og den kan ikke slå hammerfunktionen fra.

Men snakker vi drejningsmoment virker min Bosch på de 850 kraftigere.

Jeg har et sæt med følgende størrelser ø 32 mm.ø 52 mm.ø 82 mm.ø 112 mm.ø 132 mm.
Jeg har lige boret et ø132mm hul i en 6cm tyk haveflise, jeg brugte min søjleboremaskine på laveste hastighed, det gik rigtg fint, men ville nu nødigt have gjort det med en håndholdt maskine.

Det gælder om at finde en maskine der køre tilpas langsomt, ellers magter den det ikke.

Jeg har en gammel blå bosch uden gear, den er på 625 w og køre 580 o/m, den brugte jeg til at bore hul i en murstens skorsten med isokern, jeg brugte 82mm boret, der skulle virkelig tages fat, for at holde den.

Det er sådan et sæt jeg har, købt hos HN for omkring 800 kr (mener ikke de har det mere)

 

Det er sådan en boremaskine jeg har (den såkaldte armknuser) gratis fra genbrugspladsen, borestanderen købte jeg for 75 kr i dba.
(ikke den jeg brugte til at bore i haveflisen med)

 

Hej Jens.

Ligner meget det sæt jeg har fået fat i. Anede ikke Harald skrald forhandlede Carat.
Har nu godt nok i sinde det skal være en håndholdt da jeg ikke vil vippe et hus eller lign op i søjleboremaskinen. Har også kigget lidt på enten Carat eller Baier boremaskine, men 5000 virker bare en smule i overkanten til det forbrug jeg har.

Men vil ikke ud og have en billig maskine der som oftest ikke leverer hvad den lover, og havde en bange anelse om min Bosch ville være for lille. Så må jo over det næste stykke tid holde øje med brugtmarkedet og se om ikke der dukker noget op.
Der ser ikke ud til og være noget interessant på nuværende tidspunkt.

Men ved godt omdrejningerne har meget og sige. Til dette sæt er en omdrejningstabel med der viser et ca omdrejninger du skal ligge på ud fra toppens størrelse og materialet du borer i, for og have længst mulig levetid på toppene.


Men for og ligge lavt i omdrejninger med en stor top kræver det også en maskine med stort moment, må se hvad jeg kan finde. Men tak for hjælpen.

Nu er jeg ihvertfald helt sikker på jeg bliver nødt til og finde en maskine til det her sæt.
Det var også kun i kort tid, HN havde sættet..
Der er en stor bosch på dba, lidt dyrt måske.
http://www.dba.dk/konus-boremaskine-bosch-gbm/id-1006430389/
Tekniske data her
http://www.bosch-professional.com/dk/da/gbm-23-2-e-5759-ocs-p/

Måske denne kerneboremaskine til kr. 400 kunne bruges..
http://www.dba.dk/kerneboremaskine-kerne/id-1017736932/

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis