Stiga

Hej har købt en stiga villa med frontklipper😀
Hvordan finder jeg ud af hvorfor en model det er ?
Syntes ikke der står noget nogen steder på den bortset fra stiga villa 😀
På forhånd tak
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Rene1 på 27-07-2015 20:00
Hej har købt en stiga villa med frontklipper😀
Hvordan finder jeg ud af hvorfor en model det er ?
Syntes ikke der står noget nogen steder på den bortset fra stiga villa 😀
På forhånd tak

Enten vedhæfter et billede af "vidunderet" næste gang du skriver her eller spørger google.dk om billeder af Stiga Villa og dermed af den vej ................ .

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/46996' class='af-profile-link'>Rene1</a> på 27-07-2015 21:37
Ja selvfølgelig prøver lige imorgen tænkte bare om der stod et type skilt(stelnummer eller noget) men prøver lige at tage et billede imorgen 👍

Ok Rene, det er den helt gamle model med manuel gear, kædetræk og formodentelig en 8 hp sideventilet B&S motor. Mig bekendt findes de i mindst to mekanisk forskellige modeller. 

Hvor typemærket sidder på den model er jeg ikke rigtig klar over. Har du prøvet og kigge på pidesdal'en hvor sædet er monteret eller nede på rammen ved siden af motoren ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der sidder ikke noget som helst 😕 er nok faldet af 😀
Men der sidder en 12.5 HK motor (eftermontering ?) hvilket nok passer da der kommer tre kabler ud fra motoren men kun to ledige i lednings nettet 😟 har nemlig lidt bøvl med at starte den med nøglen så overvejer at lave nyt ledningsnet men kan bare ikke finde det rigtige diagram 😢
Annonce
Skrevet af Rene1 på 28-07-2015 20:23
Der sidder ikke noget som helst 😕 er nok faldet af 😀
Men der sidder en 12.5 HK motor (eftermontering ?) hvilket nok passer da der kommer tre kabler ud fra motoren men kun to ledige i lednings nettet 😟 har nemlig lidt bøvl med at starte den med nøglen så overvejer at lave nyt ledningsnet men kan bare ikke finde det rigtige diagram 😢

Ja ok. Du er så begyndt på en ny tråd. 

Mener modellen er fra før 2002. Kunne så forstå hvis motoren så var en 10,5 hp. Den er  sikkert eftermonteret. 

Til startmotoren går der normalt kun en ledning (kabel) hvor man sætter +12 V når den skal køre (starte motoren). Ledningen går så over på relæet, der slår til når du drejer nøglen i startpos. 

Fra relæet går den tykke ledning over til batteriets + pol gennem en  sikring. Hør, den er vel tilfældigvis ikke sprunget ???  

Hvis relæet trækker og det ellers er i orden kan det næsten kun være et sted mellem batteriets + pol og starteren fejlen ligger. Men når du ikke har en prøvelampe eller et voltmeter er det næsten umuligt og fejlfinde. Du burde nok investere i en af delene inden der forsøges mere. 

Ser ingen grund til at lave et nyt ledningsnet, fejlfind i stedet på det gamle.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ok må nok have købt den til at måle med 😀
Der er ingen sikring så ikke der fejlen er men kigger på den i weekenden har en lumsk anelse der er jo fjernet alle sikkerheds kontakter og lavet "lus" istedet og monteret en tryk knap kunne forestille mig at den åbner for starter relæet på samme måde som sæde/klipper og gear kontakter tror ikke den har ordenligt stel måske 😀
Vender lige tilbage med resultat tak for svar og hjælp indtil videre 👍
Skrevet af Rene1 på 29-07-2015 20:00
Ok må nok have købt den til at måle med 😀
Der er ingen sikring så ikke der fejlen er men kigger på den i weekenden har en lumsk anelse der er jo fjernet alle sikkerheds kontakter og lavet "lus" istedet og monteret en tryk knap kunne forestille mig at den åbner for starter relæet på samme måde som sæde/klipper og gear kontakter tror ikke den har ordenligt stel måske 😀
Vender lige tilbage med resultat tak for svar og hjælp indtil videre 👍

Det er ikke godt der ingen sikring er. Det vil jeg stærkt anbefale du monterer, hvis der sker en kortskutning et eller andet sted så halvdelen af ledningsnettet ikke går op i røg.   

Nu er det ikke altid de kontakter skal være "on" (sluttet) for at være i "arbejdsstilling".  Bemærk lige det !

Hvad der sidder af kontakter på den model kan jeg ikke erindre. Tror det er fire år siden jeg så en sidst og der var det et knivskifte samt udskiftning af rem til klippebordet den stod på. 

Vil anbefale dig og købe en prøvelampe som denne: http://www.thansen.dk/product.asp?n...=319716683  Du kan naturligvis købe den andre steder. Blot vær opmærksom på at denne messingmodel efter min bedste overbevisning er noget af det bedste der findes, modsat plastikmodellerne plejer og revne.

Modsat et multimeter behøver man ikke den store "elektrikkereksamen" for og kunne anvende. 

Har prøvet og finde et eldiagram til modellen uden held.  

Pøj pøj med fejlfindingen.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er også sådan en fjeder kontakt hvor mange kontakter der sidder på fra ny ved jeg ikke lednings diagram er de øverste to diagrammer på denne side mit bud men ved det ikke. http://www.ksbridgman.com/program/cybercat/Doc/Wiring_diagrams/2007/STIGA/STIGA_Front_mowers/STIGA_k-schema.pdf
👍👍😀
Skrevet af Rene1 på 30-07-2015 04:42
Det er også sådan en fjeder kontakt hvor mange kontakter der sidder på fra ny ved jeg ikke lednings diagram er de øverste to diagrammer på denne side mit bud men ved det ikke. http://www.ksbridgman.com/program/cybercat/Doc/Wiring_diagrams/2007/STIGA/STIGA_Front_mowers/STIGA_k-schema.pdf
👍👍😀

Jo ja, tro hjælper dig desværre ikke ikke med og finde det rigtige diagram. Dem du har fundet frem, er gældende for maskiner i årgangen 2007-2011. Din maskine er fra FØR 2002, hvilket i prakcis nok vil være mindst to generationer før !!!    

Og for at gøre forvirringen endnu værre, er det ikke sikkert at samme maskine har det samme ledningsdiagram i eks. USA og EU. Der er rigtig mange fælder. Derfor pas på !!!  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis