Stikkontakter i serie forbundet hus..

Jeg har overtaget et hus hvor alle stikkontakter er serie forbundet, og da jeg gerne vil have dem skiftet ud søger jeg nogle stikkontakter (uden afbryder) der kan håndtere 3 enkelt trådet ledninger. Dvs nogle hvor man skruer ledningerne i. Og ikke som i LK og jo-el klipser dem..

Nogle bud?
Jeg har overtaget et hus hvor alle stikkontakter... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

KimK. Så blev jeg klogere tak for det.

Og til Simse ( trådstarter ). Hvis din installation indeholder jordledning, skal du købe stikkontakter med jordklemme, og det må være med eller uden afbryder.

Hvis installation ikke indeholder jordledninmg skal du købe stikkontakter uden jordklemme. Det kan så kun være med afbryder, enten enkelt eller dobbelt stikkontakter.

Du kan kende jordledning på at den har gul/grøn isolering.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@Jan: Hensigten var bare at præcisere at lægmand gerne må skifte stikkontakter med og uden jord i boligen.
Linket henviser til SIK, som ganske rigtigt oplyser at man skal have de rigtige forudsætninger for at udføre opgaven. Det er jeg overbevist om mange GDS selv synes de har ;-).
Iøvrigt indskrænker GDS arbejde på el-området sig til ret få typer opgaver som man selv må udføre, resten skal udføres af autoriseret installatør eller personale ansat under ham.
KimK
Hej KimK..
Er helt bekendt med regler ved. el.. Har arbejdet med det i 40 år..
Men forstår ikke at folk i dette forum ofte giver forkerte råd, ligger op til at "det der el er da bare lige"..
Det kan blive rigtig dyrt hvis man laver noget lort.. hvilket jeg er overbevist om mange gør, efter de mange "gode " råd der kommer her ;-)
Men du har i princippet helt ret ;-)
Mvh Jan
Hvis installationen er uden ord kan man altså godt installere en enkel stikkontakt u jord men skifte da blot tangenten til denne her som er uden jord
https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/lk-fuga-tangenter/p/lk-fuga-tangent-for-stikkontakt-u-jord.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis