Membranhydrofor udlufting/påfyldning af luft

Hej

Jeg har eget vandværk, og i det er der installeret en membranhydrofor - sagen er den at når vi tager vand så kan vi knap nok tage en 2-3 liter inden at pumpen starter (dykpumpe i 60 meter borring)

Hvis jeg banker på siden af beholderen så kan jeg kun høre at der er vand en ca 40 cm op af den, resten virker til at være luft.

Der er 5 bars tryk i tanken når jeg ser på manometeret.

I toppen af hydrofor er der en ventil magen til en på en bil, skal der påfyldes luft og hvor meget skal der påfyldes? på siden står der max bar 10.

Hvis der skal påfyldes luft skal tanken så være uden tryk/vand eller skal det måles med det normale vandtryk?

Mvh Per

 

 

Hej Jeg har eget vandværk, og i det er der... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af S. Fabrin på 29-07-2015 08:22

Til nitter. At luften i hydroforen lugter betyder ikke nødvendigvis. at der bakterier i vandet. Det kan skyldes, at der er gasser i vandet, som bliver frigjort, når vandet kommer op af jorden. Hvis du har lejlighed til at opleve lugten ved iltningstrapperne i et vandværk, vil du sikkert kunne opleve det.

 

Der er nu meget stor forskel på og pumpe 100 m3 gennem en hydrofor i timen og måske under 1m3 i døgnet.   Nemlig temperaturen i hydroforen.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

I øvrigt Per. Vil mene at fortrykket på din membramhydrofor bør ligge på ca halvdelen af det tryk du sætter som starttryk på pumpen.

For og kontrollerer fortrykket skal du slukke pumpen og åbne en vandhane der sidder højere end toppen af hydroforen (bruseren plejer og være fin), så der ikke mere er vandtryk på anlæget. Derefter pumper du det tryk på du vil have, lukker for hanen og starter pumpen. Så skulle det gerne være i orden, forudsat den kan holde trykket.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det fortryk som membranbeholder er født med er 1,5 bar.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hejsa

Tak for alle svaene - jeg fik rodet med det her i weekenden, og pumpen starter slet ikke så tot som før.

1. Tappede al vandet af beholderen.
2. Kontrolelrede trykket (det var ikke en gang på en halv bar nok fordi da jeg sidst prøvede så puttede jeg ludt i mens der var vand i beholder)

3. Kunne se på siden af beholderen at lufttryk skulle være 2 bar - så punpede luft i med hane åben over beholder til at der var to bar.

4. Lukkede hanen
5. Startede pumpen og fik sat stoptryk til 4.2 bar
6. Åbnede for vandet og fik justeret starttryk til 3.8 bar.

Det hele ser ud til at køre meget bedre nu, der er mere constant tryk på vand og der er ikke alle de start/stop Så må man da spare lidt strøm for den burger 4kw når den pumper.
Skrevet af perjmolsen på 13-08-2015 14:51
Hejsa

Tak for alle svaene - jeg fik rodet med det her i weekenden, og pumpen starter slet ikke så tot som før.

1. Tappede al vandet af beholderen.
2. Kontrolelrede trykket (det var ikke en gang på en halv bar nok fordi da jeg sidst prøvede så puttede jeg ludt i mens der var vand i beholder)

3. Kunne se på siden af beholderen at lufttryk skulle være 2 bar - så punpede luft i med hane åben over beholder til at der var to bar.

4. Lukkede hanen
5. Startede pumpen og fik sat stoptryk til 4.2 bar
6. Åbnede for vandet og fik justeret starttryk til 3.8 bar.

Det hele ser ud til at køre meget bedre nu, der er mere constant tryk på vand og der er ikke alle de start/stop Så må man da spare lidt strøm for den burger 4kw når den pumper.

Tak for tilbagemeldingen.  

Glæder mig over jeg ikke helt har glemt hvordan et sådanne anlæg skal behandles selv om det er mange år siden ...................   Undskyld jeg kom til at prale.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Det er da dejligt, at du gider give en tilbagemelding på løsningen af opgaven.

fase

hej

undskyld jeg skriver her men jeg har miy ejet vandværk "150L beholder" skal der være tryk i beholderen når kompressoren er taget fra?

Hvis du har dit eget vandværk, er fremgangsmåden, som beskrevet ovenfor. Der skal være tryk i beholderen, når kompressoren er taget fra. Der skal være et tryk på ca. 2 bar (20 mVs), når der ingen vand er i beholderen. Din trykafbryder justerer du, så pumpen stopper ved ca 4,2 bar og differenstrykket justeres så pumpen starter ved ca 3,8 bar


fase

AHRRRR Det er ikke så sikkert. Det kommer lidt an på hvilken type beholdet det er. 

Hvis hydrofor er med ballon ( ses som den er samlet på midten) Så skal der være fortryk som beskrevet.

Men hvis du har en beholder som "bare" indeholder luft over vandspejl så skal den kun tømmes ved at vandværk slukkes og alt vandet lukkes ud af bunden. 

Man kan kun opnå fortryk når der er ballon i beholder. 

PS. Nu har jeg lige opdaget at Powwer har oprettet en tråd over samme emne. Og der fremgår det at det er en membranbeholder han har. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej 

Lige en opdatering - siden jeg sidst kontrollerende for trykket i 2015 så var det i dag på 0,5 bar.

Jeg har derfor haft vand af beholderen igen og sat fortryk til 2 bar.
Den kunne godt pumpes op og der kom ingen luft bobler ud af den åbne hane, så jeg formoder den stadig er "tæt" jeg har også kontrolleret luft ventilen, der kommer der ikke luft ud.

Nu kan jeg tage 40 liter vand uden at pumpen starter, før kunne jeg kun tage 5 liter før at den startede, så nu må vi også spare noget i strøm :)

Så det må være normalt at den mister luft over 3 år.

Nu vil jeg holde øje den næste måneds tid at jeg fortsat kan tage 40 liter uden at pumpe starter, ellers så skal der nok en ny beholder til.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis