Volvo Penta MD7a slidte kølevandshuller

Toppakningen er gået. Den ene kølevandsgennemgang er slidt så meget, at der kun er 1 1/2 mm gods tilbage imellem hullet og den ene cylinder. En ny pakning vil sandsynligvis ikke kunne pakke tilstrækkeligt.

Hvad gør man ?

Kan man rive kølevandshullet op med en rival, og sætte en konisk kobber bøsning med krave i hullet, og fylde et eller andet epoxy materiale ned i hullet hvor støbejernsmaterialet er slidt væk ?

Vil det fungere, eller er der andre gode ideer til at løse dette problem. En ny motor er ikke det første man tænker på 😅
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er motoren søvandskølet?
Selv om det er det sidste du tænker på, skal du ud i at have en ny blok på, når den er tæret så meget, er det eneste holdbare løsning.

Ja den er saltvandskølet. Vi taler nok omkring 18k for sådan en ny motor, for ikke at tale om det helvede det er at skifte den 😩, så man vil jo gerne forsøge noget andet først.
Det er at kaste gode penge efter dårlige løsninger.
Du vil ikke kunne opbygge en tilstrækkelig slidstærk løsning i det lange løb, og især hvis du smider en kobber/messing bøsning ind, vil resten af blokken for alvor begynde at tærre endnu mere, og så er det et spørgsmål om tid, før du har søvand inde i cylindre og sump.

Så bid i det sure æble, og køb en ny motor til båden.
når nu du skal have en ny, så vil jeg anbefale dig at købe en med indirekte søvands køling, så blokken er ferskvands kølet (50/50 ethylen glycol og vand fra hanen eller demineraliseret vand, lige som med din bil), og så har du en ferskvandskøler der er søvandskølet. Dette kan være integreret på motoren, eller være en samling kobber/Yachalboro rør (kan ikke huske hvordan det staves, en speciel bronce legering der er meget søvands ressistent) der er monteret under båden.

Det første kræver en dedikeret søvandspumpe foruden den integrerede ferskvandspumpe, hvilket fordyrer indkøbet, men i det lange løb, er det billigere at vedligeholde/udskifte den søvandspumpe, end det er at skulle skifte hele din motor ud grundet blokken er tærret op.
Det gør også at du kan købe en motor med alu-blok, og deraf ikke er så tung, som hvis du skal have en i stål/støbejern, og igen gør alu det også billigere end stål/støbejern.

Så igang med at researche hvilken motor du vil have i båden, og hust at tænkepådin skrueaksels dimmentioner, hvorvidt den kan overføre så mange heste/kW som din nye motor kan levere, og om skruen kan udnytte dem også, ved relevante omdrejninger.

Idet jeg takker for de gode råd og deltagelse i mit problem, vil jeg lige sige, at køb af ny motorblok eller en helt ny motor, forekommer mig at være lidt af et overkill til at starte med. Jeg har nu foretaget en reparation på min motor. Det kostede ca. 350 kr. i materialer. Jeg er selv håndværker, så arbejdsløn er ikke indregnet, men skulle jeg have en smed til at lave reparationen, vil jeg tror det kunne gøres i omegnen af 3500 kr.. Alt andet lige, så kan der ikke ske andet end at reparationen ikke kan holde, og så kan jeg til den tid overveje forslagene om en ny motorblok eller motor.

Hvis andre skulle komme i samme situation, har jeg lavet en video der fortæller om hvordan reparationen er foretaget. Den ligger på Youtube under dette link: http://youtu.be/7pCAVnj7u0c

Respond på min video og reparation modtages gerne.

Rigtig god video, Og hvorfor skulle det ikke virke, selvom kobber og støbejern ikke arbejder godt sammen.
Bare vi sørger for at indvendig anoder og stel forbindelser til di udvendige er i orden,
Jeg sejler selv med en MD7a i en Føns 21 motorsejler, og den går godt og økonomisk ca. 1,2-1,5 liter timen.
Kender den ikke så meget har kun haft båden i 3 mdr. købte den 15-6 og har kun sejlet med motor lidt over 1800 sømil, været Fyn rundt 2 gange og en del nede rundt om øerne, Horsens Vejle Endelave og Samsø, Båden høre hjemme i Kolding.

Har ikke haft problemer med motoren, Kun skiftet motor oli og filter og skiftet lidt lednings net.
Min motor er saltvands kølet nu, men har fået fat i en varmeveksler en Bowman FH21- FH200 som jeg vil montere når jeg finder en dobbel pumpe.

Hvad er det for en båd du har motoren i og har du nogen fif til hvad jeg skal passe på og gøre.

Og endnu en gang for den flotte video, MVH. Fussi

Jeg har en 27 fod Trident 80 fra 1978.

Med hensyn til fif til vedligeholdelse af motoren, så vil jeg anbefale at du skyller kølevandkanalerne igennem. Tag termostaten ud, og monter en vandslange, så du får skyllet igennem med alm. vandtryk. Hvis du fornemmer at der ikke kommer nok vand igennem, så tag manifolden af (den termostaten sidder i), og rens kølehullerne op.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også