Havetraktor størrelse

Har været så vant til at bedømme motorstørrelse på plæneklipper ud fra HK. Nu annonceres der alle steder med ccm for motorstørrelse i stedet.

Hvpordan sammenligner man egentlig de to størrelser?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Vov på 26-07-2015 08:40

Har været så vant til at bedømme motorstørrelse på plæneklipper ud fra HK. Nu annonceres der alle steder med ccm for motorstørrelse i stedet.

Hvpordan sammenligner man egentlig de to størrelser?

Dem "sammenligner" man heller ikke, da motorens volumen intet siger om hvad motoren kan lave. Der bruger man stadig HK eller Watt. 

Der går i øvrigt lige godt 700 Watt til 1 HK eller hp.   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja det er vel  736 W, der går til en HK/HP.

Det med der ikke oplyses hk, er det ikke noget med nogle EU regler, synes jeg at kunne huske.

Skrevet af je__ns på 26-07-2015 09:40

Ja det er vel  736 W, der går til en HK/HP.

Det med der ikke oplyses hk, er det ikke noget med nogle EU regler, synes jeg at kunne huske.

Det er vist næsten rigtig Jens.   Google siger at 1 Hyp-Per = 745.699872  Watt.   

Men om man så skal tro på Google, vil jeg lade det være op til den enkle og afgøre.  

EDIT: Men det er vist en meget indviklet sag hvad der er rigtigt, se link her: https://www.en.wikipedia.org/wiki/Horsepower  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svarene.
Hvis vi nu begrænser os til havetraktorer, så må det vel stort set være sådan, at større slagvolumen er lig med større effekt (HK eller kW)? Men man kan vel heller ikke sige, at to motorer med samme effekt er ligestærke.
Har selv en 2-cylindret med 16 HK og en 1-cylindret med 18 hk. Den første er klart "stærkest".
Føler mig stadig noget usikker, når der kun oplyses ccm.
Skrevet af Vov på 26-07-2015 10:40
Tak for svarene.
Hvis vi nu begrænser os til havetraktorer, så må det vel stort set være sådan, at større slagvolumen er lig med større effekt (HK eller kW)? Men man kan vel heller ikke sige, at to motorer med samme effekt er ligestærke.
Har selv en 2-cylindret med 16 HK og en 1-cylindret med 18 hk. Den første er klart "stærkest".
Føler mig stadig noget usikker, når der kun oplyses ccm.

Ja vi begrænser os. 

Ja normalt vil en større slagvolumen være ensbetydende med flere hp, dog kan man overhovedet ikke regne med det passer.  

Jo sørme fy da, de ER lige stærke når de er opgivet til at yde det samme.    Men der kan så være forskel på motorens drejemoment OG så begynder det først og blive RIGTIGT indviklet. Derfor syntes jeg vi bør holde os til hp.  

Der kan være mange grunde til du syntes forskel. Kan hurtigt finde mindst 20 hvoraf du her får et uddrag. Motorens generelle stand og justering. Forskel i gearing på både fremførsel og klippebord. Og endelig klippebordets bredde samt knivenes skarphed, det sidste betyder utroligt meget mere end folk går og regner med. 

Konklution: Glem alt om slagvolumen og køb den klipper hvor motorydelsen er opgivet i hp eller W. Det burde indikere at sælger ved noget om hvad vedkommende sælger.  

Mvh. Leif.

Onliner:
Annonce
Tjaa. Lidt klogere på det bliver man alligevel, men tak for svarene.
Skrevet af Nitter på 26-07-2015 09:51

Det er vist næsten rigtig Jens.   Google siger at 1 Hyp-Per = 745.699872  Watt.   

Men om man så skal tro på Google, vil jeg lade det være op til den enkle og afgøre.  

EDIT: Men det er vist en meget indviklet sag hvad der er rigtigt, se link her: https://www.en.wikipedia.org/wiki/Horsepower  

Nitter, jeg må give je_ns ret, det er 736 rundet op fra 735,en masse decimaler. Jeg tror du har tastet forkert.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 26-07-2015 14:59

Nitter, jeg må give je_ns ret, det er 736 rundet op fra 735,en masse decimaler. Jeg tror du har tastet forkert.

Ikke for og være pernitten, så er svaret både ja og nej. Kan se du ikke fik læst det link jeg smed ???    

Mvh. Leif.

Onliner:
Kan vi ikke bare blive enige om, at når vi snakker havetraktormotorer, så er trekvart kW cirka en HK - og så er en kW cirka en og en trediedel HK. Det plejer jeg at regne ud i hovedet.
Men det var faktisk ikke det, jeg spurgte om.
Som de andre ksriver, så kan du ikke alene ud fra cc vide hvad motoren kan yde.
Tag en formel1 motor vs. en person bil motor (alm. benzin).
Her har du forskel på brændstoffet men selvo m vi ser bort fra det, så er der mange andre ting der er til forskel, til trods for du sammenligner 2 med samme slagvolumen og antal cylindre:
-antal omdrejninger dyret roterer ved (2-8000 ved personbiler, op mod 18000 på formel1)
-Gearing (direkte træk vs reduktions gear)
-Luftforsyning: Karburator (undertryk/selvansugende), turbolader/kompressor (trykladning)
-Direkte indsprøtning (brændstof dysser) vs. for-blanding (f.eks. karburator)
-Stemplets slaglængde
-antal ventiler i topstykket, eller som på skibsmotorer, skylleluft porte og udstøds porte (typist over 50cm diameter på stemplet) vs. ventiler til indsugning/udstødning

Så nej, du kan ikke bruge cc til ret meget, andet end at du kender slagvolumen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis