Gulvflise forbandt?

Hej Alle

Vi er igang med at bygge hus, og skal meget snart tage stilling til gulvene. Vi vil have fliser (300x600) fliser i samtlige rum, der bliver ingen bundskinner i dørene, så det helt store spørgsmål hvad gør man med fliseforbandtet?

Metode 1:
I de enkelte rum foretrækker jeg at de ligges i 1/3 forbandt, med udgangspunkt fra midten af rummet. Gør man dette, risikerer man at der ved døråbninger, kommer asymetriske fuger

Metode 2:
Der startes i et enkelt rum, og forbandtet køres igennem i alle rum. Jeg er dog bange for at hvis væggene ikke er helt 100% retvinklede vil man risikerer at fliserne skal skæres skæve, hvilket ikke fungerer i mit hoved.

Hvad anbefaler I, og ikke mindst hvorfor?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville føre forbandt og linjer igennem i alle rum. Men hvor skal man begynde ?
Det er i forberedelse og udmåling at alle problemer kan løses. Træk en snor igennem huset så langt som man kan. Ud fra den kan du så måle hvor galt skævheder går. Denne proces må gerne tage et par timer, de er givet godt ud. Hvis du ikke kommer under en flisebredde på 8-10 cm ude ved de mest synlige vægge, så kan små skævheder ikke ses med det blotte øje.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan også ligge en bort i dørhulerne, som er væggens tykkelse. Så har du mulighed for at justere din klinker bedre.
Og prøv så vidt muligt altid at ramme over en halv fliselængde op af væggene.
Jeg plejer altid at måle rummene fuldstændig ud og lægge klinkerne i forhold til udmålingen, til hver side, for at dobbelttjekke.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvis du vælger den flisestørrelse i alle rum, kan du helt sikkert ikke overholde kravene til fald og bassinvirkning i dine vådrum, som er rummene med gulvafløb = badeværelse og bryggers m.m. (angivet i By og Bygnings Anvisning 200).

Dette er et ret stort problem efterhånden og giver erfaringsmæssigt mange slagsmål senere.
Skrevet af Orla Nautrup på 26-07-2015 22:24
Hvis du vælger den flisestørrelse i alle rum, kan du helt sikkert ikke overholde kravene til fald og bassinvirkning i dine vådrum, som er rummene med gulvafløb = badeværelse og bryggers m.m. (angivet i By og Bygnings Anvisning 200).

Dette er et ret stort problem efterhånden og giver erfaringsmæssigt mange slagsmål senere.

Jeg kan kun give dig ret.

 

Der skal jo være fald mod gulvafløb afhængig af hvor den er placeret og med den størrelse fliser kan man kun lave envejsfald.

Hvis du har badekar skal der være 2% fald herunder (mod gulvafløb) ligesom der skal være under inventar.

Ved døren skal der helst være 1% fald mod gulvafløb, hvis gulvet ikke er forsænket 20 mm i forhold til gulvet i tilstødende rum

Der skal være 30 mm højdeforskel på gulvet i tilstødende rum i døråbningen til overkant gulvafløb.

Husk det gælder også bryggers hvis der gulvafløb. (hvad der bør være).

Jeg har et par slagsmål hver måned med entreprenører, der ikke har læst lektien, og udfører det på billigste/nemmeste måde.

Ideen er at hvis der sker et vandudslip i vådrummet, skal vandet blive i badeværelset, og hvis der eksempeltvist sker en skade på et trægulv eller andet udenfor vådrummet, kan forsikringsselskabet afvise skaden p.g.a. konstruktionsfejl, ved manglende overholdelse af reglerne for vådrum.
Og man kan ikke lave et rigtigt fald med så storer klinker. De vil simpelthen begynde at lave bagfald nogle steder og tande helt vildt. (højdeforskel) der skal ihvertfald ikke større end en 30x30 flise. Og det allerbedste er en 20x20/15x15 i badeværelset og en 10x10 i brusenichen.
Og hvis der skal større fliser er det bedst med unidræn fra væg til væg med ensidigt fald i baderummet og et i brusenichen hvor der lægges en bort i skillelinjen fra baderum til brusenichen. Så kan der lige gå.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak for uddybelsen. Problematikken med at lave andet end envejsfald, havde jeg slet ikke tænkt på. Men det kan jeg da godt se nu du siger det.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Man kan diskutere hvor pæn det er, (jeg synes ikke det er ret pænt) men man kan lave fald med store fliser til et punktafløb, ved at tegne diagonaler imod punktafløbet, og så skære alle fliser skrå efter denne tegning. Gulvet får så et lille knæk i disse linjer. Så bliver det det til 4 x envejs fald. Men linie / uni dræn er da det smarteste

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis