Montere varmeveksler på dieselmotor

I min sejlbåd findes en Farymann A40-LA indenbords dieselmotor fra 1974, der i dag er søvandskølet, men som jeg har planer om at montere en varmeveksler på, så den bliver ferskvandskølet, for at reducere risikoen for yderligere tæring.

Jeg vil lade den eksisterende vandpumpe, der drives af motoren, sørge for tilførsel af søvandet til varmeveksleren. Mit spørgsmål er, om det er nødvendigt at have en pumpe på ferskvand-siden, eller om dette kan cirkulere igennem varmeveksleren af sig selv, hvis denne placeres ovenover motoren?


 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke regne med at der vil være nok cirkulation uden cirkulationspumpe - der vil højst sandsynligt overhovedet ikke være nogen med de højde/trykforskelle du kan nå at skabe. (Selvcirkulerende centralvarmeanlæg krævede forholdsvis større rørdimensioner og en god højdeforskel mellem højest beliggende radiator og varmekilden, som skulle stå lavest, end moderne anlæg med pumpe.)

Jeg kan alt - når det lykkes.
Jeg overvejer selv, at lave ferskvandskøling med et udvendigt rør langs kølen. Derved kan jeg nøjes med den eksisterende pumpe. Jeg regner med at benytte to eksisterende huller fra ekkolod, så jeg heller ikke skal lave flere huller i skroget.

Jeg kan alt - når det lykkes.
hei
Jeg har montert varmeveksler på min farymann diesel som sitter i en Shipman28 seilbåt, jeg monterte en ekstra vannpumpe på samme remen som driver den originale vannpumpen. Jeg har brukt en gammel varmeveksler fra et hydraulikk agrigat, den er i syrefast stål og titan så den tåler sjøvann. Det har fungert i tiår.

tor l

Jeg har - desværre i anden anledning - talt med "mr Bukh", om ombygning af min Bukh dv8 til ferskvandskøling. Han synes det er en dårlig ide, når den allerede har kørt flere år med saltvandskøling. Der har allerede sat sig diverse partikler fra saltvandet i overfladen på motoren - og han kender ingen kemi der kan skylle dem ud. Hans erfaring er, at motoren holder længere ved at fortsætte på saltvand, og så tage nogle forholdsregler for at frostsikre den om vinteren. Personligt vil jeg ikke havde det godt med at tømme motoren for saltvand hver gang - jeg synes jern ruster hurtigere i fri luft efter at have været i saltvand, end hvis det ligger i vandet. Men det kan være forkert - nogen der har erfaring med det?


Jeg kan alt - når det lykkes.
hei
jeg fikk anbefalt å kjøre en sitronsyre blanding i motoren for å løse opp salt å avleiringer i motoren. Det gjorde jeg etter jeg hadde bygget om til ferskvannskjøling, på farrymann er det ingen lettmetall deler i forbindelse med kjølevannet så det går bra menn det må skylles med mye ferskvann etter på.
Det er 20 år siden å motoren fungerer bra enda.

tor l
Jeg ville da aldrig forvente andet svar fra "mr Bukh"....

Venlig hilsen
Knud
Skrevet af knudr på 11-10-2015 15:54
Jeg ville da aldrig forvente andet svar fra "mr Bukh"....

Uddyb .......

 

 


Jeg kan alt - når det lykkes.
Jeg forestillede mig at "mr Bukh", var en som handlede med motorer, men måske tager jeg fejl.

Venlig hilsen
Knud
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis