Hejsa,
Jeg står og skal til at opsætte lofts-lamper i min nyerhvervede lejlighed. I både stue, værelse og entré er der nogle ældre lampeudtag. Det er pudset loft Den jeg har taget billede af, er fra stuen hvor der eksempelvis stadig befinder sig stof-ledninger i hele lokalet. Ifølge en elektriker, er det begrænset hvad han kan lave før han bliver nødt til at udskifte disse til moderne installationskabler.
Mit ønske er, at kunne opsætte "moderne" pendel-lamper hvor der medfølder et et lille rundt metalhus til fastmontering på loft. Men dette lader sig pt. ikke gøre i min eksterende installation. Der er ikke nok plads rundt om lampeudtaget. Problemet er gips-rosetten rundt om lampestedet. Jeg vil gerne bebeholde denne roset og samtidigt gøre det muligt at fastmontere nyere lamper.
Min egen idé: Den store krog er vel fastmonteret i noget og denne kunne evt. udskiftet med en metal-stang som holder en rund træplade et par cm under selve lampestedet. På denne træplade kunne man så fastmontere det runde metalhus. Ledningen vil være ført igennem træpladen, forbi metal-stangen, og op i lampestedet. Men om dette bryder et par love rent installations-mæssigt, ved jeg faktisk ikke.
Jeg skal selvfølgelig have fat i en elektriker uanset hvad (jeg er generelt ikke gør-det-selv mand), men dette er blot for at få nogle idéer og for at høre folks erfaringer med ældre lampesteder. Jeg har set at der kommet nogle nye lampeudtag fra LK (http://www.elviden.dk/nyt-om-elartikler/nye-lk-lampeudtag-forbedret-og-smart). De ser smarte ud.