buksbom gravet op, og genplantet. Må den klippes?

Jeg har lige købt mig 2 store buksbom, som begge er gravet op, og genplantet i en stor murebajle. Under opgravningen mister den selvfølgelig en masse rødder. De har begge fået en masse vand lige efter de er blevet genplantet. 

mit spørgsmål er så, om det er en god ide at klippe dem godt ind? De trænger begge til at få en grundig klippetur, for at få faconen tilbage. Men min kæreste tror ikke det vil være en god ide at klippe dem nu, så kort efter de er gravet op. Hvorimod jeg mener at det vil være bedst, da det reducerede rodnet, så har en mindre krone at skulle forsyne med vand.   Men hvad med årstiden? Den vil jo næppe nå at kunne sætte nye skud og blive helt pæn, men det er heller ikke tanken. Den skal bare klippes ind, så den derfefter til næste season kan blive formet som den skal.

Gode råd søges

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er normalt at når man flytter træer/buske så skal man reducere det der er over jorden ret kraftigt , så det passer med den reduceret rod (ligevægt) , det er altid bedst at flytte stor træer/buske om efteråret.........

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Det var også min tanke. Så tror jeg at jeg vil gå ud og klippe dem godt til.
Ved godt det ville have været bedst til efteråret, men det var nu den tidligere ejer ville af med dem. Så måtte jeg jo aftage dem
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis